دیدگاه منسرمایه‌گذاری، معامله‌گری، کسب درآمد

کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

بیتکوین، بورس، ملک، دلار و ارز، طلا و سکه یا استارتاپ؟

قبل از هر اقدامی اول باید ببینید که به دنبال چه هستید؟ آیا هدف شما از سرمایه‌گذاری، کسب سود است یا کسب درآمد؟ نگاهتان کوتاه مدت است یا یلند مدت؟ تحمل ریسک تان چقدر است؟ تمام دارایی خود را می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید یا درصدی از آن را؟ به کدام بازار آشنایی دارید و یا اصلا به کدام بازار علاقه‌مند هستید و چرا؟

شاید هنوز پاسخ واضح و صریحی برای این سوالات نداشته باشد پس با این مقالۀ کریپتومنتور همراه شوید تا در پایان دید بهتری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مطرح شده پیدا کنید.

در بازار سرمایه یا همان بورس سرمایه‌گذاری کنید

روند تغییرات بورس در یک سال اخیر خیلی امیدوارکننده بوده است. اگر خودتان می‌خواهید شخصاً اقدام به خرید و فروش (ترید Trade) نمایید اکیداً توصیه می‌کنیم اگر آموزش ندیدی و حداقل ۳ سال ضرر و زیان و سودهای این بازار را تجربه نکردید، دست نگه دارید. مگر اینکه تاب و توان و ریسک پذیری بالایی داشته باشید که آن وقت می‌توانید با یادگیری مهارت‌های معامله‌گری در بورس و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، (و البته یادگیری روش‌های مهار و کنترل استرس و بیخوابی و …) شما هم بعد از چند سال تبدیل شوید به یک تریدر موفق. اما اگر این راه پر ریسک و پر استرس را نمیخواهید یا نمی‌توانید شروع کنید بهترین کار خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری در بورس می‌باشد. این صندوق‌ها ار تجمع سرمایه‌های وارده قادر خواهند بود سهام‌های مختلف و پربازده در بورس را به موقع بخرند یا به موقع بفروشند تا نهایتاً با این سبدگردانی، باعث سودآوری برای اعضای صندوق شوند. مدیریت اغلب این صندوق‌ها با شرکت‌های فعال در بورس است (از جمله خود شرکت‌های کارگزاری بورس). این شرکت‌ها به خوبی بازار سرمایه را می‌شناسند و سود‌های به مراتب بالاتر از سود بانکی به سرمایه‌گذاران داده‌اند. راههای زیادی برای مقایسه عملکرد سهام‌های بورسی و صندوق ها است اما در این مطلب، نظر شما را به لینک زیر جلب می‌کنم:

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در بورس ایران

به نظرِ کریپتومنتور، بورس نیز همانند امور مالی و بانکی دچار تغییرات بنیادین خواهد شد. همانطور که امروزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi)، کم کم جای بانک‌ها را میگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور، امور بورسی غیرمتمرکز نیز جای تالارهای بورس در سراسر دنیا را خواهد گرفت. حتی امروز شاهد ظهور سهام‌های توکن شدۀ (دیستاک DeStock) شرکت‌های بزرگی مثل تسلا، اپل، مایکروسافت، مایکرو استراتژی و … هستیم. پس بهتر است هم دانش بورسی خود را بالا ببرید و هم دانش حوزه ارز دیجیتال.

روی بیتکوین سرمایه‌گذاری کنید

درست است که یک ارز به خودی خود محلی برای سرمایه‌گذاری نیست اما از نوسانات قیمتی ارزها از جمله ارز‌های دیجیتال می‌توان سود کسب کرد البته با درصدی از ریسک. از بین ارزهای دیجیتال فقط بیتکوین است که باوجود ناشناس ماندن فرد یا گروه مؤسس آن، همیشه برترین و معتبرترین کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) بوده است. اما سود گرفتن از نوسانات قیمت بیتکوین نیازمند آموزش و یادگیری است. دقیقا همانند نوسان گیری از قیمت یک سهم در بازار سرمایه و بورس.

یک روش دیگر هم این است که مقدار کمی از دارایی خود را بیتکوین بخرید و با این دید که بطور مثال قیمت آن در طول دو یا سه سال آینده رشد خواهد کرد، آن را حفظ کنید و در موقع ضروری به قیمت بالاتر بفروشید. امروز قیمت بیتکوین بین ۹۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰ دلار در نوسان است و انتظار می‌رود قیمت بیتکوین در سال‌های آتی (همانند سال‌های گذشته) رشد چشمگیری داشته باشد.

اگر تمایل دارید اطلاعات تان در زمینه ارزهای دیجیتال و به خصوص بیتکوین و بلاک‌چین، بالاتر رود، این مقالات را مطالعه کنید:

در خصوص مدیریت سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در بازار کریپتو، قبل از هر اقدامی می‌بایست با شرکت در چند دوره آموزش ارز دیجیتال، دانش خود را ارتقاء دهید تا بتوانید یک استراتژی موفق معاملاتی را بر اساس پرسش‌های زیر برای خود طراحی کنید:

کدام رمزارز را بخریم؟

برای پاسخ به این پرسش باید در مورد تحلیل فاندامِنتال (تحلیل بنیادی)، اقتصادِ توکن یا توکِنومیکس و عرضه و تقاضا در بازار رمزارزها آموزش ببینید.

چه موقع بیتکوین یا رمزارز بخریم؟

برای پاسخ به این پرسش باید در مورد تحلیل تِکنیکال ( تحلیل فنی)، رَوَندها در تحلیل تکنیکال، حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال و سیگنال ورود به معاملۀ خرید در تحلیل تکنیکال، مطالعات بسیاری در کتاب‌ها، دوره‌های آموزش ارز دیجیتال و وب‌سایت‌های آموزش ارز دیجیتال داشته باشید.

چه مقدار بیتکوین یا رمزارز بخریم؟

داشتن توانایی در خصوص مدیریت سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در بازار رمزارزها می‌تواند شما را به پاسخ این پرسش مهم برساند.

چه موقع بیتکوین یا رمزارز را بفروشیم؟

موفق ترین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران آنهایی هستند که با مدیریت ترس و طمع بتوانند ریسک‌های معاملات و سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنند و به موقع سود خود را برداشت کنند یا با یک ضرر کنترل شده از بازار خارج شوند.

در ملک سرمایه‌گذاری کنید

با توجه به قوانین و مقررات جاری، و اینکه هنوز افرادی سودجو و کلاهبردار ممکن است با مخفی کردن اصالت زمین، باعث ضرر و زیان‌های بسیار گردند، فعلا به فکر سرمایه‌گذاری در زمین نباشید ولی با اطلاع و آگاهی و همراه با یک مشاور کاربلد، آپارتمان بخرید یا پیش خرید کنید و یا در پروژه‌های ساخت ملک مشارکت کنید.

تجربه پابت کرده که سرمایه‌گذاری در ملک کمترین ریسک را به دنبال دارد (و البته بازدهی متعارف تر نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری). از کارشناسان و سرمایه‌گذاران ملک نقل است که اگر بتوانید یک ملک را بخرید و فقط ۵ سال نگه دارید، تبدیل به یک دارایی و سرمایه ارزش مند خواهد شد.

سکه و ارز بخرید

با مطالعه روند گذشته در بازار ایران می‌توان به راحتی فهمید که خرید دلار و سایر ارزها در کنار خرید طلا و سکه در دراز مدت می‌تواند ارزش پول و سرمایه شما را تا حد زیادی به روز نگه دارد.

روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید (یک استارت‌آپ یا کسب‌وکار نوپا راه‌اندازی کنید)

می دانیم که مطالب زیادی در مورد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوظهور (اسپی، سامانه هوشمند قیمت گذاری و …) شنیده‌اید. اگر نه، می‌توانید با مطالعه مطالب کریپتومنتور، بیشتر با این حوزه آشنا شوید. اما اسپترت آپه و کسب‌وکاراهی نوپا و نوظهور چه ارتباطی با سرمایه‌گذاری دارند؟ ارتباط مستقیم.

امروزه اگر در اطراف خود تیم استارتاپی سراغ دارید که برای توسعه بازار خود نیازمند سرمایه است، می‌توانید به عنوان سرمایه‌گذار، وارد آن تیم شوید. البته ریسک این سرمایه‌گذاری معولا بالاست مخصوصا وقتی بخواهید ایده استارتاپی و رویای کارآفرینی خود را دنبال کنید و یا اصطلاحاً «روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید».

هرچند این نوع سرمایه‌گذاری ریسک زمانی و هزینه‌ای بالایی دارد اما در صورت موفقیت در استارتاپ و کارآفرینی، می‌توانید علاوه بر اینکه به سودهای کلانی دست پیدا کنید، قادر خواهید بود به ایجاد اشتغال مولد برای افراد جویای کار، نقشی هم در ایفای مسئولیت اجتماعی خود به عنوان اشرف مخلوقات داشته باشد.

به نظر شما اگر افرادی مانند ادیسون، بیل گیتس و استیو جابز، ایلان ماسک و … این راه را انتخاب نمی‌کردند، دنیا به همین شکل امروزی خود می‌بود؟

یعنی در همه بازارها سرمایه‌گذاری کنیم؟

بله. یک ضرب المثل قدیمی هست که میگوید «همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذار». تجربه نشان داده که برای توزیع ریسک، عقلانی آن است که سرمایه‌گذاری خود را در چند بازار مختلف انجام دهیم تا از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری خود را توزیع و تعدیل کنیم.

هدف کریپتومنتور از این مقاله آشنا کردن شما با چند حوزه سرمایه‌گذاری داغ بود تا بتوانید با دید بازتر جند بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا