مدیریت سرمایه گذاری و سبدگردانی در بازار رمزارزها – گام ۱۲

این گام و گام ۱۳ نه تنها به اندازۀ گام‌های دیگر، بلکه حتی بیشتر، مهم و حیاتی‌اند. قبل از تزریق پول نقد به بازارهای مالی، شما باید بتوانید برای دو سوال زیر پاسخ متناسب با شرایطتان را پیدا کنید:

  1. چه مدت بدون تزریق پول نقد، استراتژی‌های معاملاتی خودم را امتحان کنم؟
  2. با چه میزان پول در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنم؟

من هم سعی می‌کنم در رسیدن به این پاسخ‌های مهم، کمکتان کنم.

عاشق نشو!

با کلی تحقیق و تحلیل بنیادین به این نتیجه می‌رسیم که سولانا یک پروژۀ بسیار آینده دار و مناسب سرمایه‌گذاری است و حتی ممکن است به سادگی، همه پولمان را صرف خرید این رمزارزِ خوش رنگ!، کنیم. شاید هم به اندازه‌ای عاشقش شویم که چشمانمان ارزهای دیگر را نبیند و عشق به سولانا کورمان کرده باشد! بدانید با این کارِ احساسی، ریسک سرمایه‌گذاری خود را بسیار بالا می‌بریم.

در مدیریت سرمایه از ریاضی کمک بگیر!

ظاهراً هرجا می‌رویم این «ریاضی» باز هم به دنبال ما می‌آید ولی اینبار کمی متفاوت است. اینبار خودمان عاشقانه به دنبالش می‌رویم چون نه تنها میخواهد ما را از حجم زیادی از ضرر و زیان‌ها حفظ کند بلکه می‌تواند با قدرت اثر مرکب، سودآوری ما را فضایی کند!

بعد از اینکه از طریق تحلیل فاندامنتال، رمزارز یا رمزارزهای مورد نظر خود را پیدا کردیم و به کمک تحلیل تکنیکال متوجه شدیم چه زمانی برای خرید آن‌ها مناسب تر است، اکنون باید تصمیم بگیریم از هر رمزارز چه مقدار خریداری کنیم. برای سرمایه‌گذارانی که روی خرید و سپس رشد قیمت رمزارزها حساب می‌کنند بهتر است تنها قسمتی از تمام پولی را که به بازار آورده‌اند را برای خرید استفاده نمایند. با یک مثال توضیح می‌دهم:

فرض بفرمائید که بر اساس مطالبی که در ابتدای این گام عنوان کردم، و بعد از کلی تحلیل و بررسی و حساب و کتاب، به این نتیجه رسیده باشیم که اگر معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکا وارد بازارِ پر ریسکِ رمزارزها کنیم و همۀ آن را هم با ضرر یا هر روش دیگری، از دست بدهیم، زندگی شخصی و شغلمان تحت تاثیر قرار نمی گیرد. پس تا اینجا فرض کردیم که ۱۰۰۰ دلار در پورتفوی خودمان آماده داریم. در بازارهای مالی، عبارت پورتفو یا پورْتْفویْ، مختصرشدۀ عبارت پورتفولیو Portfolio به معنای سبد سرمایه‌گذاری و شامل دارایی‌های تحت مدیریت ما (Asset Under Management – AUM) می‌باشد.

فرض دوم این است که تصمیم داریم بیش از ۵% از پورتفو را به هیچ رمزارزی اختصاص ندهیم حتی اگر پروژۀ آن رمزارز خیلی چشمگیر باشد. یعنی با درنظر گرفتن فرض ۱ و ۲: اگر خواستیم سولانا بخریم، حداکثر ۵۰ دلار برای خریدش صرف می‌کنیم. در نتیجه بعد از خرید سولانا، ۹۵۰ دلار وجه نقد در پورتفو خواهیم داشت. این رویکرد، دو مزیت به همراه دارد:

  1. ریسک را در خرید هر رمزارز، کم می‌کنیم.
  2. به سبدمان تنوع می‌بخشیم.

اگر فقط ۵درصد به خرید هر رمزارز اختصاص دهیم می‌توانیم ۲۰ رمزارز متنوع و مختلف را بخریم و به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنیم.

پورتفو یا سبد سرمایه‌گذاری
پورتفو یا سبد سرمایه‌گذاری

از طرف دیگر اگر یکی از رمزارزهای خریداری شده دچار ضرر شد یا اصلاً یک پروژۀ کلاهبرداری از آب درآمد!، ما تمام سرمایه‌ای که وارد بازار کرده بودیم را از دست ندادیم و با مدیریت سبد سرمایه‌گذاری، می‌توانیم به سودآوریِ سایر رمزارزهای خود امیدوار باشیم و همچنان به کمک تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال، رمزارزهای دیگری را برای خرید در زمان مناسب، شناسایی کنیم.

به مجموع فعالیت‌هایی که در آن، سهم خرید هر رمزارز را مشخص می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که چه رمزارزهایی در سبدمان داشته باشیم و چه زمانی بخریم یا بفروشیم یا با رمزارزهای دیگر جایگزین کنیم، سبدگردانی یا مدیریت سبد سرمایه‌گذاری می‌گویند.

در دوره کامل «آموزش ارز دیجیتال کریپتومنتور» به موارد مهم زیر نیز پرداخته‌ام:

  • تنوع‌بخشی در مدیریت سرمایه
  • ساخت پورتفوی شخصی

 

در گام ۱۲ به یکی دیگر از پرسش‌های اساسی در تنظیم یک استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری پاسخ دادیم: چه مقدار ارز دیجیتال بخریم؟

نوبت به آن رسیده که در گام ۱۳ یاد بگیریم چه موقع بیتکوین یا ارز دیجیتال را بفروشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا