شبکه انتقال ارز دیجیتال و کارمزد شبکه – گام ۱۶

همانطور که در گام ۱۵ دیدیم، شخصی که قصد دارد یک رمزارز را از وَلِتِ خود به ولت شخص دیگر ارسال نماید می‌بایست هزینه‌ای به نام کارمزد شبکهٔ انتقال را پرداخت نماید. در تبادل رمزارز با ولت صرافی نیز کارمزدی باید پرداخت گردد. اما این کارمزد چیست و کجا می‌رود؟

کارمزد شبکه یا کارمزد تراکنش در انتقال یک ارز دیجیتال

هر زمان که در بلاکچینِ یک رمزارز تراکنشی انجام می‌دهیم، باید کارمزدی بپردازیم. این هزینه که برای انجامِ محاسبات کامپیوتریِ مورد نیاز برای تایید و ثبت تراکنش در بلاک‌چین است، به ماینرها تعلق می‌گیرد. در حقیقت مجموع کارمزدهایی که از این طریق در هر لحظه در دنیا در حال پرداخت‌شدن توسط ارسال کنندگانِ یک رمزارز است، بین استخراج کنندگانِ آن رمزارز (همان اشخاصی که دستگاه‌های کامپیوتری و محاسباتیِ خود را برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در اختیار بلاکچین قرار داده اند) توزیع می‌گردد.

به طور مثال اکنون در هنگام نگارش این گام، هزینه کارمزد انتقال، در بلاکچین BNB Beacon Chain، معادل ۰.۰۰۰۰۷۵ بایننس‌کوین یا ۰.۰۰۰۰۷۵BNB است. از طرف دیگر، قیمت رمزارز BNB به دلار، هم اکنون ۲۴۵دلار است. با این حساب، هزینه کارمزد انتقال یا همان کارمزد شبکه (نِتوُرْک فی Network Fee) به دلار، اینگونه محاسبه می‌گردد:

۰.۰۰۰۰۷۵ * ۲۴۵ = ۰.۰۱۸۳۷۵

چیزی در حدود ۰.۰۲ دلار یا ۲ سِنْت که با در نظر گرفتن نرخ دلارِ ۴۰۰۰۰ تومانی می‌شود: ۸۰۰ تومان! در صورتی که در همین لحظه، هزینۀ جابجاییِ ریالی به شکل کارت به کارتِ بانکی ممکن است به بیش از ۱۰۰۰ تومان هم برسد! همانطور که در گام ۳ اشاره شد، بلاکچین یک فناوری انقلابی و تهدیدی بزرگ برای بانکداری سنتی است.

در هر حال، این شخصِ فرستنده است که کارمزد انتقال را پرداخت می‌نماید. اگر قصد ارسال بیتکوین دارد باید مقدار کمی هم بیتکوین (BTC) برای پرداخت کارمزد انتقال، در ولت خود داشته باشد. یا اگر قصد ارسال بایننس‌کوین دارد باید مقدار کمی هم بایننس‌کوین (BNB) برای پرداخت کارمزد انتقال، در نظر بگیرد.

شبکه انتقال ارز دیجیتال

تراکنش یا نقل و انتقال رمزارز در هر بلاکچین بر بستر یک شبکه از کامپیوترهای به هم پیوسته توزیع و نهایتاً تایید می‌گردد. شبکۀ اصلیِ بلاکچین بیتکوین را همان ماینرهای بیتکوین تشکیل می‌دهند. همانطور که در مثال بالا دیدید، هزینۀ تایید تراکنش در بلاکچین بیتکوین ذاتاً بالاتر از بلاکچینی مثل بایننس است. اما در سال ۲۰۱۷ گروهی از متخصصان، یک شبکۀ ابتکاری و خلاقانه به نام شبکۀ لایْتْنینگ Lightning Network را برای کاهش این هزینه ابداع کردند.

در بلاکچین بایننس با رمزارز BNB از یک شبکه به نام BEP2 استفاده می‌گردد که سرعت انتقال در آن بالا و کارمزد انتقال بسیار ناچیز است. در حال حاضر، آدرس ولت رمزارز BNB در شبکه BEP2، با عبارت «bnb1» شروع می‌گردد (همانند مثال گام ۱۵).

شرکت بایننس یک بلاکچین دیگر هم توسعه داده که دقیقاً شبیه بلاکچین اتریوم کار می‌کند. یعنی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌نماید. جالب اینجاست که نمادِ ارز دیجیتالِ این بلاکچین نیز BNB است! البته نام این بلاکچین متفاوت است و به آن بایننس اِسمارت چِیْن ( Binance Smart Chain یا BSC) می‌گویند. شبکه‌ای که در این بلاکچین برای انتقال رمزارز استفاده می‌گردد نیز با نام اختصاری BEP20 شناخته می‌شود که سرعت انتقال رمزارز در آن بالا و معمولاً هزینه تایید تراکنش آن نیز از شبکۀ BEP2 بالاتر است ولی هنوز از کارمزد شبکۀ بیتکوین و اتریوم پایینتر می‌باشد. در حال حاضر، آدرس ولت رمزارز BNB در شبکه BEP20، با عبارت «0x» شروع می‌گردد. چیزی شبیه به این آدرس:

0x7ae2۴۶۲۵۵۳۸۶cd1b50a4550696d957cb490۷d8c2

  • شبکه نقل و انتقال بلاکچین اتریوم: ERC20 و
  • شبکه بلاکچین ترون: TRC20 و
  • شبکه بلاکچین سولانا: SPL و
  • شبکه بلاکچین آوالانچ: C-Chain و
  • شبکه بلاکچین ایاس: EOS و
  • شبکه بلاکچین کوکوین: KCC نام دارد.

همیشه باید مقداری کوین از بلاکچین‌هایی که روی شبکۀ آنها تصمیم به ارسال یا تعویض رمزارز داریم، در ولت خود داشته باشیم.

به طور مثال:

  • برای ارسال یا سوآپ رمزارز در بلاکچین بایننس اسمارت چین (شبکه BEP20) باید مقداری کوینِ BNB از نوع BEP20، به منظور پرداخت کارمزد، در ولت خود داشته باشیم.
  • برای ارسال یا سوآپ رمزارز در بلاکچین بایننس (شبکه BEP2) باید مقداری کوینِ BNB از نوع BEP2، به منظور پرداخت کارمزد، در ولت خود داشته باشیم.
  • برای ارسال یا سوآپ رمزارز در بلاکچین اتریوم (شبکه ERC20) باید مقداری کوینِ ETH، به منظور پرداخت کارمزد، در ولت خود داشته باشیم.
  • برای ارسال یا سوآپ رمزارز در بلاکچین ترون (شبکه TRC20) باید مقداری کوینِ TRX، به منظور پرداخت کارمزد، در ولت خود داشته باشیم.
  • برای ارسال یا سوآپ رمزارز در بلاکچین سولانا (شبکه SPL) باید مقداری کوینِ SOL، به منظور پرداخت کارمزد، در ولت خود داشته باشیم.
  • و …

ضمناً نام دیگر کارمزد شبکه در برخی بلاکچین‌ها نظیر اتریوم، هزینۀ سوخت یا کارمزدِ سوختِ شبکه یا نِت وُرک گَس فی (Network Gas Fee) می‌باشد. همچنین به یاد داشته باشید در تبادل ارز دیجیتال با کیف پول صرافی نیز کارمزد شبکه باید پرداخت گردد زیرا ولت صرافی نیز ارزهای دیجیتال را بر بستر بلاکچین نگهداری می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا