بازیابی کیف پول ارز دیجیتال – گام ۱۷

بسیار خُب، از همان اول باید به فکر روزِ بازیابی باشیم و نکاتی که در گام‌های مختلف بیان کردم را همواره رعایت کنیم اما در دنیای دیجیتال به روش‌های مختلف و در شرایط گوناگونی که گاهی حتی قابل پیش‌بینی هم نیستند ممکن است اپِ ولت، گوشی موبایل، کامپیوتر یا حتی کیف پول سخت‌افزاری ما، خراب یا مفقود شود. برای ما هیچ جای نگرانی نیست چون از قبل به فکر چنین روزی بوده‌ایم. بلافاصله به عبارت یادآورِ کیف پول ارز دیجیتال خود که در جایی امن از آن نگهداری می‌کنیم مراجعه و ولت خود را از طریق زیر بازیابی می‌نمائیم:

  • اپ ولت مورد نظر را نصب می‌کنیم.
  • اینبار به جای انتخاب گزینۀ ساخت ولت جدید (Create a new wallet)، عبارتِ «یک ولت دارم» (I already have a wallet) یا بازیابی ولت (Recover a wallet) یا وارد کردن ولت (Import a wallet) یا وارد کردن از طریق عبارت یادآور (Import via mnemonic phrase) یا جملاتی مشابه را انتخاب می‌نمائید.
  • کلمات یادآور را به همان ترتیبی که قبلا یادداشت کرده بودیم، تایپ می‌کنیم.
  • در برخی از کیف پول‌ها با نوشتن سه حرفِ اول از هر کلمه، بقیۀ حروف آن کلمه به شکل خودکار تایپ می‌شود. اینکه چرا برای عبارت یادآور، همان سه حرف اول هر کلمه کافی است، می‌تواند یک موضوع جالب و البته سرگرم‌کننده، برای تحقیق شما عزیزان باشد. نتایج تحقیقات خود را در قسمت دیدگاه‌های پایین همین صفحه یا برای من ارسال کنید: ask@mahdibml.com
  • هنگام تایپ یا نوشتن عبارت یادآور مراقب هستیم که در اطراف ما دوربین مدار بسته‌ای روی صفحه گوشی یا مانیتور یا کیف پول سخت‌افزاری ما متمرکز باشد.
  • هنگام تایپ یا نوشتن عبارت یادآور دقت داریم که هیچ اپلیکیشن یا نرم‌افزاری از روی صفحه نمایش یا مانیتور، تصویربرداری نکند!
  • از یک صفحه کلیدِ (کیبورد Keyboard) امن برای نوشتن یا تایپ کردن عبارت یادآور استفاده می‌کنیم. در گوشی‌های موبایل از کیبوردی استفاده می‌کنیم که از همان روز اول، روی گوشی موبایل نصب بوده است. برخی افراد ممکن است به مرور زمان، کیبورد دلخواه خود را روی گوشی نصب کرده باشند. این اپلیکیشن‌ها معمولاً ابزار مناسبی برای نوشتن یا تایپ عبارت یادآور یا رمزهای عبور نیستند. برخی از این اپ‌ها بدون آنکه شما متوجه شوید، اطلاعات تایپ شده توسط شما را ثبت (کی لاگِر Key Logger) و به یک هکر ارسال می‌نمایند تا در زمانی مناسب اقدام به سرقت اطلاعات یا رمزارزهای شما کنند. بدون آنکه حتی حدس بزنید از کجا ممکن است مورد سرقت واقع شده باشید.

بعد از یادداشت کلمات، به مرحله بعد می‌رویم. اما اگر با پیغام خطا مواجه شدیم احتمالاً این موارد را باید دوباره بررسی نمائیم:

  • ممکن است کلمات را به همان ترتیبی که قبلا یادداشت کرده بودیم، ننوشته باشیم.
  • ممکن است یک یا چند کلمه را تایپ نکرده باشیم.
  • ممکن است در نوشتن کلمه‌ای، اشتباه نگارشی یا خطای املایی داشته باشیم.
  • معمولاً بین هر دو کلمه فقط به اندازۀ ۱ فاصله (Space) باید فضای خالی وجود داشته باشد.

در صورت موفقیت، به مرحله بعد می‌رویم. در برخی ولت‌ها باید یک نام دلخواه و یک رمز عبور برای ولت انتخاب کنیم. اگر بعداً این نام و رمز را فراموش کردید می‌توانید اپ ولت را از روی گوشی حذف و مجدداً نصب کنید و مراحل بازیابی را دوباره انجام دهید و یک نام و رمز دلخواه دیگر برای ولت خود انتخاب نمائید.

در حقیقت مهمترین اطلاعاتی که در خصوص کیف‌های رمزارزی وجود دارد همان عبارت یادآور است. نام و رمز یک کیف، تنها برای امنیت بیشتر هنگام استفاده از کیف می‌باشد. ضمناً این نام و رمز را نباید با نام کاربری و رمز عبور یک حساب کاربری، اشتباه گرفت. ممکن است در ولت‌های مختلف نام و رمز الزامی نباشد. اما فعالسازی رمز یا پین کُد برای ورود به ولت می‌تواند به امنیت دارایی‌های رمزنگاری شدۀ شما کمک کند.

نهایتاً صفحه اول ولت خود را مشاهده خواهید کرد. باید کمی صبر کنید تا ولت با بازخوانی و فراخوانیِ دارایی‌های شما از بلاکچین‌های مختلف، موجودی هر رمزارز را برای شما نمایش دهد.

اکنون که یاد گرفتیم چگونه یک کیف پول ارز دیجیتال بسازیم و از آن استفاده و مراقبت کنیم، نوبت به آن می‌رسد که در گام‌های ۱۸ تا ۲۱ یاد بگیریم چگونه بیتکوین یا هر رمزارز دیگر را بخریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا