تبادل رمزارز با صرافی متمرکز – گام ۱۹

بعد از ثبت نام در یک صرافی متمرکز، نوبت به انتقال مقداری رمزارز به صرافی می‌رسد تا بتوانیم اقدام به خرید یا فروش یا معامله‌گری (Trade) کنیم. در تبادل رمزارز با صرافی متمرکز، شما می‌بایست مقداری از ارز دیجیتال مد نظر را از ولت خود به ولتِ صرافی انتقال دهید. دقت بفرمائید: «ولت صرافی»!

درست است که با ثبت نام در یک صرافی، در حساب کاربری تان، یک کیف پول ارز دیجیتال هم برای شما ساخته می‌شود، اما آیا عبارت یادآور این ولت را می‌دانید؟ مطمئناً خیر چون این ولت متعلق به صرافی است.

واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)

یکی از اقدامات در تبادل رمزارز با صرافی، واریز است. فرض کنید تصمیم داریم ۱۰۰۰ تِتِر (۱۰۰۰ دلار) به ولت یا حسابمان در صرافی واریز (دیپازیت Deposit) کنیم. در وبسایت یا اپ صرافی به دنبال گزینه Wallets یا Assets (اَسِتْس، به معنای دارایی ها) می‌گردیم و روی آن می‌زنیم. در صفحه بعد، روی گزینۀ Deposit (واریز) می‌زنیم. در صفحه بعد، رمزارز USDT را جستجو می‌کنیم و روی آن می‌زنیم.

واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)
واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)
واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)
واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)
صرافی ممکن است به هر دلیلی در آن لحظه امکان واریز یا برداشت رمزارز مدنظر ما را موقتاً یا به شکل دائمی غیرفعال کرده باشد.

در صفحه بعد، باید شبکه انتقال را انتخاب کنیم. طبیعتاً این انتخاب بستگی دارد به تتری که ما در ولت خود داریم. اگر تتری که در ولت خود داریم روی شبکه ERC20 باشد، در صرافی هم باید شبکه ERC20 را انتخاب کنیم. اگر تتر را روی شبکه BEP20 در ولت خود نگهداری می‌کنیم، در صرافی هم باید گزینه BEP20 انتخاب گردد. همانطور که در گام ۱۶ آموزش دادم، هنگام تبادل رمزارز با صرافی یا یک ولت دیگر، ناهمسانیِ شبکه انتقال در ولت فرستنده و ولت گیرندۀ رمزارز، می‌تواند به از دست رفتن آن مقدار رمزارز برای همیشه منجر شود.

واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)
واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)

فرض می‌کنیم تتری که در تراست ولت داریم از نوع BEP20 است. پس در صرافی، گزینه BNB Smart Chain (BEP20) را انتخاب می‌کنیم (تصویر بالا). اکنون آدرس ولت تتر در صرافی و با شبکه BEP20 برای ما به نمایش گذاشته می‌شود:

واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)
واریز ارز دیجیتال به صرافی (Deposit)

در برخی از شبکه‌ها مانند شبکه BEP2 و یا EOS، علاوه بر آدرس ولت، یک عدد یا عبارت دیگر به نام مِمو (Memo) نیز نمایش داده می‌شود که باید آن را هم کپی یا یادداشت کنید و در مرحلۀ بعدی در اپ کیف پول خود، آن را در کادر مربوط به ممو، بنویسید. در غیر اینصورت، تراکنش دچار مشکل می‌گردد و ممکن است رمزارز شما هیچ گاه به مقصد نرسد!

به کمک دکمه‌ای تحت عنوان Copy Address یا Copy، آدرس را کپی می‌کنیم و وارد اپ ولت خودمان می‌شویم و روی رمزارز تتر با شبکه BEP20 می‌زنیم. سپس روی دکمه یا گزینه Send می‌زنیم. درمرحله بعد آدرسی که کپی کردیم را در قسمت  Recipient Address یا Address می‌چسبانیم (پِیْست Paste می‌کنیم). در قسمت Amount هم مقدار ۱۰۰۰ را می‌نویسیم و روی دکمه یا گزینه Next می‌زنیم. در صفحه بعد خلاصه‌ای از اطلاعات ارسال به ما نمایش داده می‌شود. در این صفحه، از بالا به ترتیب اطلاعات زیر وجود دارد:

  • مقدار تتری که از ولت ما کم یا کسر خواهد شد. در این مثال:

-۱۰۰۰ USDT

  • Asset یا همان «دارایی»ای که در حال انتقالش هستیم. در این قسمت، نام و نماد و شبکه انتقال به چشم می‌خورد. در این مثال:

Binance-Peg BSC-USD (USDT) – BEP20

  • From یا «از» یا آدرس ولت فرستنده که همان آدرس ولت ما است.
  • To یا «به» یا آدرس ولت گیرنده که همان آدرس ولت صرافی باید باشد.
  • Network Fee یا «کارمزد شبکه» که با آن در گام ۱۶ آشنا شدید.

اگر کارمزد شبکه به هر دلیلی بسیار بالاتر از حد انتظار ما بود می‌توانیم دقایقی دیگر اقدام به تبادل رمزارز با صرافی نمائیم. شاید دلیلش آن باشد که شبکه انتقالی که در صرافی و در کیف پول خود انتخاب کردیم کارمزدش ذاتاً بالاست.

در این مرحله می‌بایست آدرس گیرنده را با آدرس ولت تتر در صرافی دوباره مطابقت دهیم و مطمئن شویم، آدرس به درستی پِیْست شده است.

اگر اطلاعات این مرحله درست بود روی دکمه Confirm به معنای «تایید» می‌زنیم. منتظر می‌مانیم تا روی گوشی موبایل، پیغامی مبنی بر ارسال ۱۰۰۰ تتر مشاهده کنیم. بعد از این پیغام (نوتیفیکِیشِن Notification) به سراغ اپ صرافی می‌رویم و دوباره وارد قسمت Wallets یا Assets می‌شویم. منتظر می‌مانیم که اپ صرافی هم پیغامی مبنی بر دریافت ۱۰۰۰ تتر را نمایش دهد. با توجه به ترافیک شبکۀ انتخابی در آن لحظه و حجم ورود رمزارز به صرافی از سراسر دنیا، ممکن است این تبادل رمزارز با صرافی حتی ساعت‌ها طول بکشد! اما معمولاً پس از دقایقی، انجام می‌شود. نهایتاً در قسمت Wallets یا Assets می‌بینیم که ۱۰۰۰ تتر به دارایی‌های ولت صرافی اضافه شده است.

برداشت ارز دیجیتال از صرافی (Withdraw)

یکی دیگر از اقدامات در تبادل رمزارز با صرافی، برداشت است. بعد از انجام معاملات در صرافی می‌بایست رمزارزهای خود را از ولت صرافی به ولت خودمان بازگردانیم. نگهداری رمزارز در صرافی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا همانطور که در ابتدای این گام توضیح دادم، این کار ریسک‌ها و خطرات خاص خودش را به همراه دارد. برای برداشت ارز دیجیتال، وارد بخش Wallets یا Assets در صرافی می‌شویم و روی نام یا نماد رمزارز مورد نظر می‌زنیم. در صفحه بعد، روی گزینۀ Withdraw (ویدْرا به معنیِ برداشت) می‌زنیم.

صرافی ممکن است به هر دلیلی در آن لحظه امکان برداشت رمزارز مدنظر ما را موقتاً یا به شکل دائمی غیرفعال کرده باشد!

در نتیجه:

قبل از واریز رمزارز به صرافی، بررسی نمائید که نهایتاً بعد از انجام معاملات، آیا امکان برداشت رمزارزهای مدنظرتان از صرافی فراهم است یا خیر. و اگر بله، آیا امکان برداشت از طریق شبکۀ انتقالِ دلخواه شما وجود دارد یا خیر.مهدی بیک محمد لو

جهت یادآوری: همانطور که در گام ۱۸ یاد گرفتیم، هنگام انتخاب یک صرافی، مطمئن شوید که به شما امکان می‌دهد رمزارز خود را از صرافی خارج کنید و به کیف پول شخصی خود انتقال دهید. این بدان معناست که شما نباید هیچ رمزارزی را از Robinhood یا صرافی‌های مشابه خریداری کنید، زیرا برای برداشتِ دارایی خود از این نوع صرافی‌ها باید رمزارز خود را بفروشید و فقط پول نقد برداشت کنید!

در صفحه بعد، باید شبکه انتقال (Network) را انتخاب کنیم. با توجه به لیستی که صرافی در آن لحظه در اختیار ما قرار می‌دهد شبکه مورد نظرمان را انتخاب می‌کنیم.

نهایاتاً با توجه به لیست، شبکه‌ای را انتخاب می‌کنیم که در ولت خود نیز بتوانیم دریافت کنیم. ترجیحاً از شبکه‌های شناخته شده تر و ارزانتر، مانند BEP2، BEP20، POLYGON، SPL و TRC20 استفاده می‌کنیم. البته اگر بخواهیم کوینی را برداشت کنیم که فقط روی بلاکچین خودش قابل جابجایی است، مجبوریم فقط روی همان بلاکچین (شبکه)، برداشت را انجام دهیم به شرط آنکه ولت ما هم از آن بلاکچین پشتیبانی نماید.

به طور مثال، اگر در لیست شبکه‌های صرافی، شبکه BEP20 وجود داشت و ولت ما هم قابلیت دریافت روی شبکه BEP20 را دارا بود، همین گزینه را انتخاب می‌کنیم. همانطور که در گام ۱۶ آموزش دادم، در تبادل ارز دیجیتال با یک صرافی یا ولت دیگر، ناهمسانیِ شبکه انتقال در ولت فرستنده و ولت گیرنده، می‌تواند به از دست رفتن آن مقدار رمزارز برای همیشه منجر شود.

 

تمام مطالب این گام را به شکل کامل و همانطور که در دوره اصلی «آموزش ارز دیجیتال کریپتومنتور» آموزش داده‌ام برای شما آوردم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا