بلاکچین و رمزارزها

شبکه لایتنینگ بیتکوین Bitcoin Lightning Network

شبکه لایتنینگ لایه دویی برای بیتکوین Lightning Network

شبکه لایتنینگ در سال ۲۰۱۵ ایجاد و به عنوان یک پروتکل لایه دوم طراحی شد که به مقیاس پذیری تراکنش‌های بیت‌کوین به منظور کاهش هزینه‌های کاربر و امکان تراکنش‌های آنی کمک می‌کند.

شبکه لایتنینگ لایه دویی است که بر روی بلاکچین بیت‌کوین عمل می‌کند و مستقیماً به آن متصل می‌شود و به میلیون‌ها تراکنش در ثانیه اجازه می‌دهد و به حل مشکل مقیاس پذیری بیت‌کوین کمک می‌کند.

وقتی با شخصی از طریق لایتنینگ تراکنش می‌کنید، فقط هنگام باز کردن و بستن کانال، تراکنش‌های لایه پایه بیت‌کوین را انجام می‌دهید. در حالی که کانال باز است، می‌توانید هزاران تراکنش خرد را فوراً با کارمزدهای بسیار ناچیز (اغلب کمتر از یک پنی) ارسال کنید.

علاوه بر این، می‌توانید برای کسانی که مستقیماً به آنها متصل نیستید، وجوه ارسال کنید. تصور کنید که به مدرسه ابتدایی می‌روید و با دوستان خود یک بازی تلفنی انجام می‌دهید. برای اینکه فردی که در انتهای خط قرار دارد پیام را دریافت کند، باید آن پیام را برای شخص کناری خود زمزمه کنید، سپس او آن را به فرد کناری خود منتقل می‌کند، و این زنجیره همینطور ادامه پیدا می‌کند.

از آنجایی که در پایان به آن شخص متصل نیستید، نمی‌توانید پیام را فقط برای او زمزمه کنید – ابتدا باید آن را به شخص دیگری منتقل کنید. کانال‌های لایتنینگ به طور مشابهی کار می‌کنند، زیرا می‌توانند تراکنش‌ها را از طریق کانال‌های مشترک، به روشی بدون نیاز به اعتماد (Trustless)، «انتقال» دهند. به عنوان مثال، زمانی که می‌خواهید پرداخت لایتنینگ را برای یک فروشنده کالا ارسال کنید، نیازی به باز کردن یک کانال مستقیم با آنها ندارید. در عوض، شبکه لایتنینگ، سریع‌ترین مسیر را برای انتقال پرداخت شما پیدا می‌کند و فرآیند تراکنش را آسان می‌کند.

آینده شبکه لایتنینگ بیتکوین Bitcoin Lightning Network

هنگامی که بیت‌کوین در عمل و به طور واقع بینانه مقیاس پذیر می‌شود، مردم واقعاً نیازی به دانستن دقیق نحوه انجام این پرداخت‌ها نخواهند داشت – درست مانند اینکه شما احتمالاً دقیقاً نمی دانید کارت‌های بانکی و پرداخت‌های حواله چگونه تسویه می‌شوند.

با وجود اینکه لایتنینگ هنوز یک سیستم نسبتاً نوپا است، اما با سرعت زیادی در حال توسعه می‌باشد. در حال حاضر، به طور انبوه توسط مردم برای پرداخت انعام یا پرداختِ آنی با بیت‌کوین برای کالاهای مصرفی (به طور مثال در کشور السالوادور) استفاده می‌شود.

با راه‌حل‌هایی مانند لایتنینگ، آلت‌کوین‌های دیگری مانند لایت‌کوین یا بیت‌کوین کش که ادعا می‌کنند مشکل مقیاس‌پذیری را حل می‌کنند، بی‌اهمیت می‌شوند.

بیت‌کوین یک طوفان بارانی است، در حالی که فیات (پول‌های با پشتوانه بانکی) خانه‌ای متزلزل که هر لحظه آماده سقوط است. همچنان که جهان به لایتنینگ و چگونگی کمک به مقیاس پذیری بیت‌کوین در یک کشور کوچک سرگرم است، من امیدوارم که این امر توجه سایر دولت‌ها را نیز جلب کند تا در به کارگیریِ این ارز سالم و غیرمتمرکز با همین روش اهتمام ورزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا