حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال – گام ۱۰

تا کنون یاد گرفتیم که یک روند را چگونه شناسایی کنیم. همانطور که در گام ۹ مشاهده کردید، نمودار انواع روندها معمولاً بین دو سطح قیمتی که حمایت و مقاومت نام دارند در حال نوسان است. فرض کنید شما سرمایه‌گذاری هستید که قصد دارید با خرید یک ارز دیجیتال، سود کنید. به عبارت دیگر تصمیم دارید که رمزارزی را در یک قیمت مشخص بخرید و در قیمتی بالاتر بفروشید. پس باید به دنبال رمزارزی باشید که اخیراً در یک روند صعودی قرار داشته است تا امیدوار باشید پس از خرید، قیمتش همچنان صعود کند.

از عبارت «امیدوار» استفاده کردم چون هیچ قطعیتی در بازارهای مالی وجود ندارد و سال‌هاست معامله‌گران در بازارهایی با ویژگیِ شناخته‌شدۀ «عدم قطعیت»، فعالیت می‌کنند و از همین عدم قطعیت سود می‌برند! تعجب نکنید. همین عدم قطعیت باعث شده که هیچ گاه قیمت یک دارایی در طول دوره‌های زمانی مشخص، قطعاً صعودی یا قطعاً نزولی یا قطعاً رِنج نباشد. همین تنوع در تغییرات قیمت باعث شده که قیمت‌ها در طول زمان، نوسان کنند و معامله‌گران بتوانند از همین تغییرات قیمت، «نوسان گیری» نمایند. نوسانگیری یعنی اینکه معامله‌گران در روندهای صعودی به دنبال معاملات خرید (لانْگ Long) هستند و در روندهای نزولی به دنبال معاملات فروش (شورت Short) و در روندهای رنج به دنبال معاملاتِ «پایین بخر، بالا بفروش Buy Low, Sell High» می‌باشند. در این گام و گام بعدی همۀ این موارد را به شما یاد خواهم داد.

حمایت و مقاومت Support & Resistance (S/R)

در گام ۹ دیدیم که در روند صعودی، قیمتهای کف یا Swing Low را با یک ترندلاین به هم متصل می‌کنیم:

حمایت و مقاومت (S/R)
حمایت و مقاومت (S/R)

همانطور که در چارت بالا مشخص است، هربار که قیمت، به خط روند پایینی برخورد می‌کند، این خط، مثل یک پشتیبان (Support) عمل کرده و قیمت را مجدداً به سمت بالا هدایت می‌نماید. از این جهت، معامله‌گران و تحلیلگران، خط روند یا ترندلاینی را که از پایین، قیمت را پشتیبانی می‌کند، حمایت یا ساپورت (Support) می‌نامند. البته این خط به خودیِ خود قدرتی ندارد و تنها نمایشگر زمان‌هایی است که خریداران در بازار زورشان بیشتر از فروشندگان می‌شود! و خریداران در نقاط مشخص شده با فِلِش (پیکان) روی چارت، معاملات خرید خود را اجرا می‌نمایند (افزایش تقاضا)، و باعث می‌گردند که قیمت بیتکوین بالا رود.

از طرف دیگر در همان روند صعودی، قیمتهای سقف یا Swing High را نیز با یک ترندلاین دیگر به هم متصل کردیم:

حمایت و مقاومت Support & Resistance
حمایت و مقاومت Support & Resistance

همانطور که در چارت بالا مشخص است، هربار که قیمت، به خط روند بالایی برخورد می‌کند، این خط، مثل یک سد و سقف (Ceiling) در برابر صعود قیمت مقاومت (Resistance) می‌کند و باعث می‌گردد قیمت مجدداً به سمت پایین برگردد. از این جهت، معامله‌گران و تحلیلگران، خط روند یا ترندلاینی را که از بالا، سقفی برای قیمت ایجاد می‌کند، مقاومت یا رِزیسْتَنْس (Resistance) می‌نامند. در اینجا نیز، خط مقاومت، به خودیِ خود قدرتی ندارد و تنها نمایشگر زمانهایی است که فروشندگان در بازار زورشان بیشتر از خریداران می‌شود! و فروشندگان در نقاط مشخص‌شده با فلش، معاملات فروش خود را انجام می‌دهند (افزایش عرضه)، و باعث می‌گردند که قیمت بیتکوین کاهش یابد.

در نتیجه در یک روند (چه صعودی، چه نزولی و چه ساید) می‌توان خطوط مقاومت و حمایت را به راحتی تشخیص داد و رسم کرد:

S/R در روند صعودی

حمایت و مقاومت در روند صعودی
حمایت و مقاومت در روند صعودی

در یک روند صعودی، حمایت نقش مهمی در زمانبدنی ورود به معاملۀ خرید دارد.

S/R در روند ساید/رنج

حمایت و مقاومت در روند ساید/رنج
حمایت و مقاومت در روند ساید/رنج

در یک روند ساید، حمایت نقش مهمی در زمانبندی ورود به معاملۀ خرید و مقاومت نقش مهمی در زمانبندی ورود به معاملۀ فروش دارد.

حمایت/مقاومت در روند نزولی

حمایت و مقاومت در روند نزولی
حمایت و مقاومت در روند نزولی

در یک روند نزولی، مقاومت نقش مهمی در زمانبدنی ورود به معاملۀ فروش یا شورت سِل (Short Sell) یا به اختصار، شورت (Short) دارد.

مبارزه بی پایان خریدار و فروشنده در جنگ عرضه و تقاضا

همانطور که در هر سه روند بالا می‌بینید، در قیمت‌های نزدیک به حمایت اگر خریداران زورشان بیشتر از فروشندگان باشد، معاملات خرید آنها باعث افزایش تقاضا، و در نتیجه باعث افزایش قیمت می‌گردد و در قیمت‌های نزدیک به مقاومت اگر فروشندگان زورشان بیشتر از خریداران باشد، معاملات فروش آنها باعث افزایش عرضه، و در نتیجه باعث کاهش قیمت می‌گردد. اگر مبحث عرضه و تقاضا و ارتباطش با نوسانات قیمت را فراموش کرده‌اید می‌توانید گام ۷ را دوباره مطالعه بفرمائید.

در گام ۱۱ زمانبندی خرید را که همان علامتِ خرید (سیگنال خرید Buying Signal) است آموزش می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا