عرضه و تقاضا در بازار رمزارزها – گام ۷

چقدر حاضری برای یک گوشی موبایل، پول پرداخت کنی؟ اگر قیمت مرغ بی رویه بالا رود چه می‌کنی؟ قیمت فلان خودرو تا چه حد پایین بیاید برایت جذابیت خرید دارد؟ این سوالات یا سوالات مشابهی که ممکن است روزانه از خود بپرسیم همگی به مبحث «عرضه و تقاضا» مرتبط است.

تقاضا، همان میل و نیازی است که خریداران و مصرف کنندگان برای یک کالا یا خدمت دارند. وقتی افراد بیشتری به یک کالا یا خدمت نیاز داشته باشند، می‌گوئیم تقاضا برای آن کالا یا خدمت افزایش یافته است.

عرضه، مجموع کالا یا خدماتی است که برای مصرف یا استفاده شدن، در دسترس می‌باشد. هرچه این کالا یا خدمات، بیشتر تولید شوند و در دسترس مصرف کنندگان یا خریداران قرار گیرند (و انبار و احتکار نگردند)، می‌گوئیم عرضۀ آن کالا یا خدمات افزایش یافته است.

عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا تاثیر زیادی روی قیمت یک کالا یا خدمت دارند. بیائیم عرضه و تقاضا و قیمت مرغ را در نظر بگیریم:

در تصویر زیر بر خلاف تصویر قبل می‌بینیم که چند عدد مرغ در بازار برای فروش آماده شده اما تعداد زیادی از افراد در صف خرید مرغ ایستاده‌اند.

عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضا

در این حالت تقاضا برای مرغ، بیشتر از عرضه می‌باشد. اینجا دو موضوع پیش می‌آید:

  1. بعضی از خریداران با دیدن تعداد کم مرغ در بازار شاید حاضر شوند مرغ را به قیمت بالاتر بخرند تا مرغی نصیبشان شود!
  2. فروشنده یا تولید‌کننده با دیدن این تقاضا، قدرت پیدا می‌کند که قیمت را خودش تعیین نماید و طبیعتاً قیمت را بالاتر می‌برد چون می‌بیند با این حجم از تقاضا بالاخره افرادی ممکن است پیدا شوند که با توجه به نیازشان به مرغ، آن را به قیمتی حتی بالاتر بخرند.

چه مورد ۱ اتفاق بیفتد و چه مورد ۲، قیمت افزایش می‌یابد و اگر مورد ۱ و ۲ همزمان اتفاق بیفتد، سرعت و میزان افزایش قیمت مرغ بیشتر هم خواهد شد! نهایتاً با افزایش قیمت مرغ، بعضی از مصرف کنندگان، مرغ‌ها را با قیمت بالاتر می‌خرند و سایر مصرف کنندگان نیز به دلیل گرانتر بودن قیمت نسبت به آنچه باید باشد، از خرید منصرف می‌گردند.

حال اگر یک تولید‌کنندهٔ دیگر نیز محصولات خود را به بازار عرضه کند چطور؟ در تصویر زیر می‌بینیم که تقاضا کمتر از عرضه می‌شود.

عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضا

در این حالت:

  1. تولیدکننده می‌بیند که اگر تعدادی مرغ به چند نفر محدود در صف هم بفروشد باز هم مرغ هایش روی دستش باد می‌کند! پس تصمیم می‌گیرد با کاهش قیمت، مصرف کنندگان و خریداران بیشتری را تشویق به خرید نماید.
  2. مصرف‌کننده هم وقتی می‌بیند تقاضا کمتر از عرضه است، قدرت چانه زنی پیدا می‌کند و پیشنهاد قیمت کمتری به فروشنده می‌دهد.

هر کدام از این دو حالت اتفاق بیفتد نهایتاً منجر به کاهش قیمت مرغ خواهد شد. و اگر هردو اتفاق با هم بیفتد، شاهد کاهش شدیدتر قیمت خواهیم بود.

درک عرضه و تقاضا به ما کمک می‌کند که رفتار و عادات خرید خودمان و اقتصاد کسب‌وکار خود را بهتر درک کنیم.

اکنون می‌پردازیم به عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال:

در گام ۳ و ۴ متوجه شدیم که از سال ۲۰۰۸ تا امروز (پایان سال ۲۰۲۲)، به ترتیب، اهالی فناوری، مخصوصاً متخصصان فناوری اطلاعات و دنیای کامپیوتر، و سپس عامه مردم و بعد از آن، شرکت‌های کوچک و بزرگ، موسسات مالی کوچک و بزرگ، و بانک‌ها و حتی دولت‌ها با توجه به احساسِ نیازی که پیدا کرده‌اند، به سمت استفاده از فناوری بلاکچین و سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های رمزنگارز شده (ارزهای دیجیتال) روی آورده‌اند. این استقبال و در حقیقت احساس نیاز و تلاش برای رفع این نیاز، همان تقاضا است. تقاضا برای به کارگیری فناوری بلاکچین در یک شرکت یا کشور و تقاضا برای خرید رمزارزها (مخصوصاً بیتکوین و اتریوم) به منظور سرمایه‌گذاری و سودآوری.

از طرف دیگر دیدیم که ارزش بازار رمزارزها در مقایسه با بازارهای سنتی تر مثل بازار بورس آمریکا و بازار طلا و نقره، کوچکتر است و می‌توان متصور بود با این پتانسیل رشدی که پیش رو دارد، و با بلوغ این صنعتِ نوپا، در آینده شاهد افزایش تقاضا برای فناوری بلاکچین و رمزارزها باشیم.

اما در سمت عرضه چطور؟ وضعیتِ عرضۀ ارزهای دیجیتال (تولید، توزیع و تزریق به بازار) و تعداد بلاکچین‌های جدیدی که در بازار وجود دارند یا به بازار خواهند آمد چگونه است؟ آفرین. پاسختان درست است. در گام‌های ۵ و ۶ یاد گرفتیم که عرضه یا تولید و توزیع یک رمزارز را از سپیدنامه یا توکنومیکس یک رمزارز می‌توان به راحتی محاسبه کرد.

اکنون می‌دانیم که عرضۀ بیتکوین تنها ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ توکن خواهد بود ولی تقاضا برای آن در طول زمان بیشتر شده است در نتیجه قیمت بیتکوین می‌بایست افزایش یابد.

در گام‌های ۵ تا ۷ به یکی دیگر از پرسش‌های اساسی در تنظیم یک استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری پاسخ دادیم: کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

در گام ۸ تا گام ۱۱ یاد خواهیم گرفت چه زمانی برای خرید یک دارایی مالی (سهام، دلار، طلا، بیتکوین و ارزهای دیجیتال) مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا