بازارهای مالی و اقتصادبررسی

چه بر سر ای‌تی‌اف بیتکوین آمد؟

ای‌تی‌اف بیتکوین Bitcoin ETF

گریسکیل اینوستمنت Grayscale Investment، یک شرکت سرمایه‌گذاری پیشرو در بازار رمزارز، به تازگی در درگیری حقوقی خود با کمیسیون اوراق بهادار و تبادلات (SEC) در مورد ETF گریسکیل پیشنهادی خود پیروز شد. دادگاه تجدید نظر فدرال به نفع گریسکیل حکم داد و SEC را مجبور کرد که رد قبلی خود از پیشنهاد گریسکیل برای تبدیل بیت‌کوین‌تراست خود، که GBTC نامیده می‌شود، به ETF را بازنگری کند. این حکم که موج هایی را در صنعت رمزارز به‌وجود آورده است، منجر به افزایش فوری قیمت بیت‌کوین شده و امیدواری برای تأیید ETF های بیت‌کوین در آمریکا را بیشتر کرده است.

دعوای حقوقی زمانی آغاز شد که SEC جلوی تلاش گریسکیل را برای تبدیل بیت‌کوین‌تراست خود (Bitcoin Trust) به ETF گریسکیل ایستاد. گریسکیل با شکایت از SEC در ژوئن ۲۰۲۲ پاسخ محکمی داد. سه قاضی دادگاه تجدید نظر DC Circuit Court of Appeals با گریسکایل هم‌رای شد و حکم داد که SEC باید رد پروپوزال گریسکیل را بازبینى کند.

تصمیم دادگاه یک قدم عظیم به جلو براى سرمایه گذاران آمریکائى و اکوسیستم بیت‌کوین است. این حکم همچنین افق‌های دیگری را براى کسب تأیید محصولات مشابه افزایش مى‌دهد. پس از تصمیم دادگاه، قیمت بیت‌کوین بیش از ۵٪ افزایش یافت و به $۲۷،۰۰۰ رسید. این افزایش قیمت ثابت کرد که بازار منتظر است و تأثیر قابل توجه چنین تصمیمى را نشان مى‌دهد.

با این حال، علیرغم این پیروزى برای گریسکیل، بازار ارزهای دیجیتال هنوز جشن نگرفته. در حالى که بعضى این پیرروزى را به عنوان “قدم بزرگ بعدی” در حوزه پول دیجیتال مطرح کرده‌اند ، پاسخ سرد بازار و تنها ۷٪ افزایش قیمت بیت‌کوین پس از حکم، یک داستان متفاوت را به تصویر مى‌کشد.

SEC به مدت طولانی در مورد تأیید ETF های بیت‌کوین مردد بوده است و نگرانی‌هایی در مورد دستکاری بازار را مطرح کرده است. با این حال، تصمیم دادگاه ممکن است SEC را مجبور کند تا نگرش خود را بازنگری کند و در نتیجه درهای ETF بیت‌کوین را به روی آمریکایی‌ها باز کند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا