بررسیتحلیل فاندامنتالدیفای DeFi

ریسک دی‌پگ شدن استیبل‌کوین‌ها را رصد کنید

IntoTheBlock ابزارهای ریسک اقتصادی را برای استیبل کوین GHO Aave در رادار ریسک DeFi راه اندازی می‌کند.

«رادار ریسک» در IntoTheBlock به استیبل کوین ها گسترش می‌یابد

سنگ بنای اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای DeFi)، یا همان استیبل‌کوین‌ها، ابزاری حیاتی برای کمک به کاربران برای مدیریت ریسک و بازده در استراتژی های خود هستند. با این حال، ریسک‌های اقتصادی مانند دی‌پگ شدن‌ها و انحلال‌ها و ورشکستگی‌ها می‌توانند در صورت عدم نظارت دقیق، باعث شکست‌های اساسی در استراتژی کاربران دیفای شوند.

داشبورد رادار ریسکِ IntoTheBlock (ITB) که به تازگی برای استیبل‌کوینِ GHO منتشر شده است، اولین گام IntoTheBlock در ارائه نظارت پیشرفته برای ریسک‌های اقتصادی مربوط به استیبل‌کوین‌ها است. شاخص‌های ریسک در داشبورد از معیارهای مورد استفاده در استراتژی‌های کمی IntoTheBlock که سرمایه بسیاری از بزرگترین مؤسسات و خزانه‌ها در اکوسیستم DeFi را مدیریت می‌کنند، مشتق شده‌اند.

بررسی اجمالی شاخص خطر GHO

Aave یکی از شناخته‌شده‌ترین پروتکل‌ها در DeFi و بزرگترین پلتفرم وام‌دهی بازار کریپتو با بیش از ۷ میلیارد دلار TVL در ۸ بلاکچین مختلف است. طراحی Aave برای تسهیل روشی بدون مجوز برای کاربران برای قرض دادن و قرض گرفتن دارایی‌ها از طریق وام‌های بیش از حد وثیقه است. این پروتکل به عنوان یکی از آزمایش‌شده‌ترین پروتکل‌ها در بازار کریپتو، تصمیم گرفت یک استیبل‌کوین با موقعیت بدهی وثیقه‌شده (CDP) به نام GHO را به عنوان محصولی جدید برای کاربران راه‌اندازی کند.

مدیریت استیبل‌کوین‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد، زیرا فضای کریپتو در گذشته با رویدادهای عمده‌ای از دی‌پگ و سقوط UST Terra مواجه شده است. این رویدادها چیزی علاوه بر خطرات اقتصادی روزانه‌ای هستند که کاربر می‌تواند با آن مواجه شود، مانند انحلال وام‌ها در بازارهای وام‌دهی یا هزینه‌های لغزش بالا هنگام تلاش برای برداشت دارایی‌ها از استخر نقدینگی در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX).

۲۰ معیار جدید منتشر شده در رادار ریسک GHO با هدف ارائه روشی شفاف برای کاربران برای هدایت ریسک‌هایی که می‌تواند با استیبل‌کوین‌ها مرتبط باشد و به کاربران در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد استراتژی‌های خود کمک کند. در ادامه آمده. تعدادی از شاخص‌های موجود در رادار ریسک GHO و نحوه استفاده از آنها برای حرکت در بازار را برجسته خواهیم کرد.

عملکرد GHO Peg

یک شاخص کلیدی برای نظارت بر استیبل‌کوین‌ها، توانایی آن در حفظ هم‌ارزشیِ خود با ارز فیات خود است. این شاخص، عملکرد GHO Peg را در برابر سایر استیبل‌کوین‌ها در یک استخر نقدینگی ردیابی می‌کند.

عملکرد GHO Peg
عملکرد GHO Peg

در بالا می بینیم که GHO برای حفظ پیوند با سایر استیبل‌کوین‌ها مانند crvUSD، FRAX و USDC در تلاش است. این اغلب برای یک استیبل‌کوین تازه‌راه‌اندازی‌شده صدق‌می‌کند، زیرا عرضه کل خود را گسترش می‌دهد و نقدینگی شروع به عمیق‌تر شدن در استخرهای نقدینگی می‌کند.

کاربران IntoTheBlock DeFi Risk Radar قادر خواهند بود رویدادهای بالقوه de-pegging را بلادرنگ نظارت کنند، داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های قبلی دانلود کنند و به زودی می‌توانند هشدارهایی را دریافت کنند تا در صورت وقوع آنها مطلع شوند.

توزیع وثیقه پشت وام

برای نظارت بر خطرات اقتصادی برای GHO از دیدگاه جهانی، کاربران می‌توانند از معیار توزیع وثیقه پشت قرض استفاده کنند. نمودار انواع و مقادیر وثیقه مورد استفاده در طول زمان برای ضرب کردن GHO را نشان می‌دهد.

 

همانطور که در نمودار مشاهده می‌

توزیع وثیقه پشت وام
توزیع وثیقه پشت وام

شود، بیشترین استفاده از وثیقه برای ضرب GHO wstETH است که دومین دارایی WETH است. این بدان معنی است که اگر کاهش شدید قیمت ETH وجود داشته باشد، کاربران مایلند از آن آگاه شوند زیرا می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در عرضه GHO شود. همانطور که استخراج‌کنندگان GHO بدهی‌ها را بازپرداخت می‌کنند یا منحل می‌شوند، عرضه استیبل‌کوین می‌تواند در استخرهای نقدینگی کاهش یابد که خود می‌تواند باعث لغزش (فاصله قیمتی) زیادی برای کاربرانی شود که مایل به خروج هستند.

تاریخچه اعتباری نهنگ ها

رفتار نهنگ‌ها در یک بازار می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سایر کاربران و سلامت کلی پروتکل داشته باشد. اگر نهنگ‌هایی در بازار وجود داشته باشند که رفتار پرخطر دارند، این اطلاعات می‌تواند به سایر کاربران کمک کند تا پروفایل‌های ریسک خود را در بازار مدل‌سازی کنند.

شاخص تاریخچه اعتباری نهنگ‌ها به کاربران کمک می‌کند تا نهنگ‌های GHO را شناسایی کنند و بر اساس تاریخچه وام، بازپرداخت و انحلال آنها در گذشته رفتارهای معاملاتی خود را تعریف کنند. کاربران می‌توانند آدرس نهنگ را با کلیک کردن روی پیوندی که آنها را به صفحه etherscan مربوط به آن آدرس می‌برد، کاوش کنند.

تاریخچه اعتباری نهنگ‌ها
تاریخچه اعتباری نهنگ‌ها

از اطلاعات لحظه‌ای نهنگ‌های GHO در عکس بالا می‌توانیم ببینیم که سهم وام به خوبی توزیع شده است و آدرس‌های شناخته‌شده بیش از ۱۰٪ از کل عرضه GHO را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، می‌بینیم که در گذشته هیچ گونه انحلال در این آدرس‌ها اتفاق نیفتاده است، اما بازپرداختی صورت گرفته است. این می‌تواند نشان دهد که نهنگ های فعلی در بازار به طور فعال ریسک‌های خود را مدیریت می کنند.

رادار ریسک GHO را کشف کنید

راه اندازی رادار خطر GHO توسط IntoTheBlock نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در نظارت و مدیریت ریسک های اقتصادی مرتبط با استیبل کوین ها است. با گنجاندن ۲۰ شاخص جامع، کاربران اکنون می‌توانند با استراتژی آگاهانه‌تر و مطمئن‌تر در فضای DeFi حرکت کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا