معرفی رمزارزها

رمزارز آنزیم Enzyme

نحوه عملکرد آنزیم فایننس Enzyme Finance

سرمایه‌گذاران معمولاً موسسات و افراد با تجربه تر را ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را به آنها بسپارند. در نتیجه، یکی از بزرگترین بازارها در دنیای مالی سنتی، صنعت مدیریت دارایی است. تا سال ۲۰۲۱، تقریباً ۱۱۲.۳ تریلیون دلاررمزارز آنزیم Enzyme دارایی جهانی تحت مدیریت (Asset Under Management – AUM) وجود دارد. با ثروت جهانی ۴۶۳.۶ تریلیون دلار، تقریباً ۲۴.۲٪ از کل ثروت توسط صنعت مدیریت دارایی جهانی مدیریت می‌شود.

در مقایسه، صنعت مدیریت دارایی برای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بسیار کوچک است. در مجموع، مدیریت دارایی غیرمتمرکز (تجمیع کنندگان بازده و شاخص ها) دارای ارزش کل قفل شده (Total Value Locked – TVL) 1.3 میلیارد دلار است. با توجه به اینکه ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۹۰۹ میلیارد دلار است، تنها حدود ۰.۱۵ درصد از کل ثروت کریپتوها از طریق مدیریت غیرمتمرکز دارایی، مدیریت می‌شود. به عبارت دیگر، سهم مدیریت دارایی‌های غیرمتمرکز از ثروت ۱۶۱ برابر کمتر از سهم امور مالی سنتی (Traditional Finance – TradFi) از ثروت است.

اگرچه مدیریت دارایی‌های غیرمتمرکز به مراتب از همتای مالی سنتی خود عقب مانده است، مطمئناً تعدادی از سرمایه‌گذاران وجود دارند که خواهان قرار گرفتن در معرض DeFi و بازده آن هستند. این سرمایه‌گذاران قبلاً توسط مجموعه‌ای از شرکت‌های CeFi، مانند سِلسیوس، وویِجِر، بِلاک‌فای و غیره سرویس‌دهی می‌شد که در دوره صعودی ۲۰۲۱ محبوبیت یافتند. بخشی از محبوبیت آنها به دلیل رابط‌های کاربری نسبتا ساده و راحت و مشتری پسندِ وبسایت و ابزارهای آنها بود. استفاده از این راه‌حل‌های CeFi هر چقدر هم آسان باشد، از نظر غیرشفاف بودن و ماهیت مالکیت و نگهداری (Custody) با پیچیدگی‌هایی همراه بود.

مدیریت غیرمتمرکز دارایی ممکن است از شکست CeFi منتفع شود. انفجار اخیر FTX اعتماد بسیاری از کاربران به متولیان متمرکز را از بین برده است. به این ترتیب، راه حل‌های غیرمتمرکز غیر حضانتی (Non-Custodial) برای کمک به بازیابی اعتماد بسیاری از افرادی که تحت تأثیر منفی FTX قرار گرفته‌اند، ضروری است. در مدیریت دارایی غیرمتمرکز، کاربران نیازی به نگرانی در مورد از دست دادن رمزارز توسط متولیِ متمرکز ندارند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند سلامت محصولاتی را که برای سرمایه‌گذاری در آن انتخاب می‌کنند، در بلاکچین و به شکل بَربلاکچین (On-Chain) بررسی کنند.

اگرچه صنعت مدیریت دارایی‌های غیرمتمرکز مالی ممکن است کوچک باشد، اما پروتکل‌ها و پروژه‌های متعددی در حال کار هستند تا این صنعت نوپا را گسترش دهند. آنزیم (اِنْزایْم) به عنوان بزرگترین پلتفرم مدیریت دارایی فعال بَربلاکچین (On-Chain) رهبری این حرکت عظیم را (بر حسب TVL) بر عهده دارد.

پیشینه انزایم

شرکت خصوصی Melonport AG که پروژه Enzyme را هدایت می‌کند، در جولای ۲۰۱۶ به عنوان یک شرکت خصوصی در سوئیس تاسیس شد. بنیانگذاران آن، Mona El Isa و Reto Trinkler، قصد داشتند یک پروتکل مدیریت دارایی بر روی اتریوم به نام Melon، (نام قبلی Enzyme) ایجاد کنند.

Melon V1 که در مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. به کاربران اجازه می‌داد تا با استفاده از قراردادهای هوشمند، ساختارهای رمزارزی را ایجاد و در آن سرمایه‌گذاری کنند. پس از راه‌اندازی Melon V1، در جهت تمرکززدایی پروژه، Melonport AG منحل شد و کنترل پروتکل Melon را از طریق شورای ملون به جامعه فعالین سرمایه‌گذاران سپرد. شورای ملون یک نهاد حاکم بود که در ابتدا توسط Melonport AG قبل از انحلال انتخاب شد.

در دسامبر ۲۰۲۰، Melon Protocol اعلام کرد که نام تجاری خود را به آنزیم Enzyme تغییر خواهد داد. علاوه بر این، شورای ملون به شورای آنزیم تغییر نام داد. در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱، Enzyme V2 معماری قراردادهای هوشمند جدید را معرفی کرد و ویژگی‌های جدیدی مانند وام دادن و دارایی‌های ترکیبی را فعال کرد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، Enzyme آخرین نسخه، Sulu را راه‌اندازی کرد و این پروتکل را در Polygon مستقر کرد.

نحوه عملکرد آنزیم

نحوه عملکرد آنزیم فاینانس Enzyme Finance
نحوه عملکرد آنزیم فاینانس Enzyme Finance
منبع
cryptomentor

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا