بررسی

چه چیزی منجر به سقوط FTX شد؟

پس زمینه ماجرای دراماتیک اف تی ایکس و بایننس

چه هفته‌ای بود! سومین صرافی بزرگ کریپتو در جهان به‌تدریج رشد کرد و شوالیه سفید این صنعت در این روند به پایین کشیده شد. یک قهوه بخورید و بیایید بررسی کنیم چه اتفاقی افتاده و چه پیامدهایی دارد.

سم بنکمن فرید Sam Bankman-Fried (SBF) مدیر عامل FTX، یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان و همچنین سهامدار اصلی Alameda Research، (یک شرکت تجاری جداگانه که او قبلاً تأسیس کرده بود) است. همچنین شرکتی به نام FTX.US وجود دارد. FTX.US به عنوان یک عملیات مجزا در ایالات متحده، جدا از FTX که سم در آن نیز به عنوان یک مهره اصلی عمل می‌کند، اما بر عملیات روزانه آن نظارت نمی‌کند. FTX از نام‌های بزرگی مانند BlackRock، SoftBank، Temasek، Tiger Global و برنامه بازنشستگی معلمان انتاریو بودجه دریافت کرده است. FTX همچنین خود یک سرمایه‌گذار بزرگ از طریق FTX Ventures بود و بیش از ۶۰ سرمایه‌گذاری مجزا انجام داد.

FTX دارای رمزارز معاملاتی به نام FTT است که می‌تواند در صرافی FTX برای پرداخت کارمزد کمتر و برداشت ارزان تر استفاده شود. همچنین به عنوان شبه سهام در نظر گرفته می‌شود زیرا یک سوم درآمد ایجاد شده در صرافی برای بازخرید و سوزاندن FTT استفاده می‌شود و قیمت آن را با موفقیت FTX گره می‌زند.

رابطه بین FTX و Alameda همیشه برای همه کمی مبهم بود، زیرا SBF آشکارا نقشی محوری در جهت دو نهاد متمایز داشت.

مشکل زمانی شروع شد که Coindesk در ۲ نوامبر گزارش داد که دارایی‌های Alameda (حدود ۶ میلیارد دلار از ۱۵ میلیارد دلار) در توکن FTT از صرافی FTX است. این مقدار تمرکز داخل ترازنامه و این حجم از نقدینگی (تقریبا ۲ برابر عرضه در گردش FTT است) و همچنین ارتباط بین این دو نهاد، بلافاصله باعث نگرانی بازار شد. اخیرا SBF با تبلیغ این توکن در توییتر و در هالووین، این ارتباطات را مشکوک تر هم کرد.

در ۶ نوامبر، Changpeng “CZ” Zhao، مدیرعامل بایننس اعلام کرد که صرافی او ۲.۱ میلیارد دلار FTT خود را نقد خواهد کرد. Alameda پیشنهاد خرید آن را به قیمت بازار ۲۲ دلار داد. به نظر می‌رسید که CZ به طور علنی تمایلش در این خصوص را از دست داد … و متعاقبا قیمت FTT نیز همینطور به شدت کاهش پیدا کرد.

با کاهش سریع قیمت FTT، نگرانی‌هایی در مورد نقدینگی FTX و اینکه آیا وجوه کاربران پشتیبانی می‌شوند یا خیر، به وجود آمد. حدود ۶ میلیارد دلار در ۷۲ ساعت قبل از توقف برداشت در بعدازظهر ۸ نوامبر از صرافی FTX برداشت شد. در همان روز بایننس در اصل موافقت کرد که FTX را خریداری کند و هرگونه نگرانی نقدینگی را متوقف کند. با این حال، پس از بررسی ترازنامه FTX، آن‌ها از آن زمان به این دلیل «وجود مسائل خارج از کنترل یا توانایی بایننس برای کمک» از این معامله کناره‌گیری کرده‌اند. بایننس همچنین به صراحت “گزارش‌های مربوط به سوء استفاده از وجوه مشتریان و تحقیقات ادعایی آژانس ایالات متحده” را به عنوان دلایل دیگر ذکر کرد.

سم بنکمن فرید در صبح ۱۰ نوامبر بیانیه‌ای منتشر کرد که خطای داخلی در ردیابی حاشیه سود کاربران را عامل بحران نقدینگی عنوان کرد. او گفت که FTX این هفته را صرف افزایش نقدینگی از محل سرمایه‌گذاران خواهد کرد و امیدواریم همه وجوه به کاربران بازگردانده شود.

خواهیم دید.

منبع
cryptomentor

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا