اخبار مهمدیدگاه من

هولدرهای سولانا باید بترسند؟

دلیل ریزش شدید سولانا SOL در چند ساعت گذشته چیست؟

علیرغم خبرهای بسیار خوب در خصوص ساگا (گوشی موبایل سولانا) و همکاری گوگل و سولانا، شاهد ریزش ارزش بازار هستیم. چرا؟

در ادامه، به بررسی عوامل تاثیر گذار روی ریزش شدید قیمت سولانا می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری صندوق خطرپذیر اف تی اکس FTX Ventures روی Coral

در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲, صندوق خطرپذیر اف تی اکس FTX Ventures که متعلق به صرافی رمزارز FTX است اعلام کرد که ۲۰میلیون دلار در شبکه توسعه دهندگان سولانا (کورال Coral) سرمایه‌گذاری کرده است.

مشکل کاهش نقدینگی در صرافی FTX

از طرف دیگر، در چند ساعت اخیر خبرهایی از کاهش شدید نقدینگی در صرافی FTX و محدود شدن برداشت رمزارز در این صرافی به گوش میخورد که تمام بازار کریپتو را مضطرب کرده است. چنین اخباری معمولا اعتبار بازار رمزارزها را نزد تازه واردان و سرمایه‌گذاران خرد تا متوسط، به شدت پایین می‌آورد که نتیجه این شک و تردیدها بلافاصله در قیمت بیتکوین و متعاقباً سایر رمزارزها دیده می‌شود. امروز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ بیتکوین پایینترین قیمت سال تا به اکنون یعنی ۱۵۵۹۱دلار را نیز به خود دید.

همانطور که تجربه ثابت کرده، اغلب آلتکوین‌ها شاهد نوسانات بیشتری نسبت به بیتکوین هستند. به عبارت دیگر به طور مثال اگر قیمت بیتکوین ۱۰ درصد ریزش داشته باشد، آلتکوین‌ها به طور میانگین بیشتر از ۱۰ درصد ریزش خواهند داشت و بالعکس اگر قیمت بیتکوین ۱۰ درصد صعود داشته باشد، آلتکوین‌ها به طور میانگین بیشتر از ۱۰ درصد صعود خواهند داشت. هرچند، مواقعی هم هست که بیتکوین گوی سبقت را از آلتکوین‌ها می‌رباید که معمولا موقتی است.

فشار فروش سولانا از جانب آلامدا Alameda

مرکز تحقیقات آلامدا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صرافی FTX برای جبران کاهش نقدینگی در صرافی FTX اقدام به فروش بخش عمده‌ای از رمزارز سولانای خود کرد. بعد از ریزش قیمت سولانا SOL نوبت ریزش قیمت متیک MATIC رسیده!

سبد رمزارزهای آلامدا
سبد رمزارزهای آلامدا که خالی از سولانا و متیک شده است – منبع: cryptoquant

احتمال تصاحب FTX توسط صرافی بایننس و ورود به عصر انحصار و شبه غیرمتمرکز

در همین حین سی زی (مدیرعامل صرافی بایننس) اعلام کرد که حاضر به خرید صرافی رقیب یعنی FTX است تا مشکل نقدینگی و سردرگمی مشتریان FTX رفع گردد. این خبر ممکن است برای مشتریات فعلی FTX خیلی امیدوارکننده به نظر برسد اما به نظر من این خبر برای ماهیت بازار رمزارزها اصلا مثبت نیست زیرا با ذات و ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاکچین در تضاد است. اگر چنین تصاحبی اتفاق بیفتد، بایننس تبدیل به گوگل یا فیسبوکِ دنیای بلاکچین می‌شود!

تردید فعالان بازار کریپتو در نتیجه انتخابات دوره‌ای مجلس سنای آمریکا

دیروز ۱۰ اکتبر ۲۰۰۲، انتخابات دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا به اتمام رسید و بازارهای جهانی از جمله بازار رمزارزها منتظر نتایج آرا هستند. اگر اکثریت سنا دست جمهوری خواهان بیفتد ممکن است با رئیس جمهورِ دموکراتِ ایالات متحده به مشکل برخوردند و این مشکلات، خود را در تصمیمات فدرال رزرو و سیاستهای پولی آن نشان دهد. بازارهای مالی جهان، و بازار رمزارزها هم به شکل دومینو وار از این جریان متاثر خواهند شد.

ریزش شدید قیمت سولانا

برآیند تمام اخبار خوب و بد اخیر برای سولانا مثبت نبود و باعث شد نه تنها به شکل طبیعی و متاثر از خبرهای منفی در بازار کریپتو و جهان، بلکه به شکل ویژه و بخاطر بحران موجود در FTX به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی پروژه سولانا (کورال Coral)، ریزش قیمتی بیشتری نسبت به بیتکوین و حتی سایر آلتکوین‌ها مخصوصا رقبای قدیمی و جدید خود یعنی آواکس و اپتوس داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا