ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال، احراز هویت و KYC – گام ۱۸

بعد از گذراندن گام‌های ۱ تا ۱۷ و کسبِ آمادگی برای حضوری امن و آگاهانه در بازار رمزارزها، نوبت آن رسیده که بتوانیم در عمل، از طریق ثبت نام در صرافی، فعالیت مالیِ خود را نیز شروع کنیم و تبدیل به یک فعال در بازارهای مالی شویم.

ثبت نام و احراز هویت در صرافی و KYC و AML

همانطور که برای خرید سهام در بازار بورس نیازمند احراز هویت در سامانه‌های مربوطه و ثبت نام در کارگزار (بروکِر Broker) دلخواه خود هستیم، برای خرید رمزارزها نیز می‌بایست در وبسایت صرافیِ (اِکسْچِنج Exchange) مورد نظر خود، ثبت نام و احراز هویت انجام دهیم. این کار معمولاً از طریق پر کردن یک فرم (نام، نام خانوادگی، شماره گذرنامه یا کارت‌های شناسایی قابل قبول دیگر و آدرس ایمیل و…) در وبسایت صرافی انجام می‌پذیرد. در مراحل بعد احتمالاً لازم باشد تا از طریق یک دوربین (دوربین سِلفیِ روی گوشی موبایلتان کافی است) یک ویدئوی آنلاینِ (لایْوْ Live) کوتاه از خودتان ضبط و برای صرافی ارسال کنید. حتی ممکن است در حین تصویربرداری نیاز باشد متنی که در وبسایت یا اپِ صرافی می‌بینید را بخوانید! تعجب نکنید، نه تِستِ بازیگری است و نه تِستِ خوانندگی! فقط می‌خواهند مطمئن شوند که:

  • شما یک رباتِ نرم‌افزاری نیستید!
  • تصویر شما با تصویر کارت شناساییِ ارائه شده یکسان است.

ممکن است در اخبار شنیده باشید گاهی افرادی سودجو پیدا می‌شوند که با اجاره کردنِ کارت ملی افراد دیگر، دلارهای ارزانتر را از صرافی می‌خرند و در بازار آزاد می‌فروشند. کارتهای بازرگانی نیز از این نوع سوء استفاده‌ها در امان نیستند و برخی اوقات نمونه‌هایی از اجاره کردن کارت بازرگانی برای ثبت سفارش و واردات و نهایتاً فرار از مالیات، به گوش می‌خورد.

صرافی ارز دیجیتال هم برای جلوگیری از چنین تخلفاتی در سطح بین المللی مجبور است چنین مراحل سختگیرانه‌ای را برای احراز هویت افراد به کار گیرد. اما دلیل مهمتری نیز وجود دارد و آن انطباق با مقررات و قوانین ضد پولشویی (Anti Money-Laundering – AML) است. صرافی‌ها علاوه بر موارد مذکورِ قبلی، می‌خواهند مطمئن شوند که صاحب کارت شناسایی:

  • زنده است!
  • «خودش» در حال ثبت نام و ساخت حساب کاربری است و نه شخصی دیگر.
  • ملیتِ کشورهای تحت تحریم را ندارد.

این صرافی‌ها به شکل مرکزی (متمرکز) توسط یک شرکتِ ثبت شده در یک کشور، مدیریت می‌شوند. یعنی دارایی‌های رمزنگاری شدۀ مشتریان، تحت مدیریت یک شرکت است که باید شخصاً در قبال آن دارایی‌ها مسئول و پاسخگو باشد. به همین دلیل به این نوع صرافی‌ها صرافی متمرکز یا Centralized Exchange – CEX نیز می‌گویند.

نکات مهم در انتخاب صرافی جهت ثبت نام

  • تحقیق کنید که شرکتِ مالکِ صرافیِ مورد نظرتان در کدام کشور یا کشورها به شکل رسمی ثبت شده است.
  • تحقیق کنید که صرافی مورد نظرتان در کدام کشور یا کشورها اجازه فعالیت دارد و در کدام‌ها خیر.
  • مطمئن شوید که به شما امکان می‌دهد رمزارز خود را از صرافی خارج کنید و به کیف پول شخصی خود انتقال دهید.
  • با خواندن شرایط استفاده (Terms of use) مطمئن شوید که صرافی مورد نظر، امکان خدمت دهی به شخصی با ملیت یا شرایط شما را دارد یا خیر.
  • اخبار بازار و مخصوصاٌ خبرهای مربوط به صرافی‌های داخلی و صرافی‌های خارجی را از منابع معتبر و یا شناخته شده دنبال کنید.
  • اگر بدون احراز هویت، در یک صرافی متمرکز ثبت نام کرده‌اید، این سوال را از خود بپرسید که چطور با وجود این همه قوانین سختگیرانه و تحریم‌ها، برخی از صرافی‌ها به راحتی بدون احراز هویت، به کاربران و مشتریانِ ناشناس خدمات ارائه می‌دهند.
  • با خواندن نظرات مشتریانِ صرافی در شبکه‌های اجتماعی و منابع معتبر، بررسی کنید که در صورت بروز هرگونه مشکل آیا صرافی از طریق یک واحد پشتیبانیِ قوی و ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته (۲۴/۷)، پاسخگو هست یا خیر.
  • بررسی کنید که در صورت وقوع کلاهبرداری توسط صرافی، باید در دادگاهِ کدام کشور اقامه دعوی کرد!
  • اگر تمایل داشتید و مانعی هم در شرایط استفادۀ صرافی نبود، نام و آدرس وبسایت صرافی‌هایی که در آنها ثبت نام کردید و روش ورود به هر کدام و ابزارهای ورود دو عاملی به هر کدام از آنها را در محلی امن یادداشت و نگهداری کنید تا هر زمان که لازم شد، افراد امین شما بتوانند دارایی‌های شما را برای شما یا به نیابت از شما از آن صرافی خارج نمایند. در این صورت، بهتر است از یک ایمیلِ غیر شخصی برای ثبت نام در صرافی‌ها استفاده نمائید!

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا