مدیریت ریسک، حد ضرر و برداشت سود – گام ۱۳

در این گام می‌خواهیم یاد بگیریم که چه زمانی رمزارزهای خریداری شده را بفروشیم تا سود خود را از بازار برداشت کنیم (تِیْک پِرافیت Take Profit). اینکه زمانی در یک قیمت پایین، بیتکوین را بخریم و بعداً در قیمت بالاتر بفروشیم خیلی عالی و ایده آل است اما برخی مواقع، بازار به نفع ما عمل نمی‌کند و بر خلاف تحلیل، قیمت بیتکوین پایینتر از قیمتی که خریداری کرده بودیم می‌رود و سرمایه ما به خطر یا ریسک میفتد. در این صورت هم باید به کمک مدیریت ریسک یاد بگیریم چه موقع بیتکوین خود را با ضرر بفروشیم! و جلوی ضررهای بیشتر را بگیریم.

پس مهم است قبل از پرداختن به موضوع «کسب سود» به سمت دیگرِ یک معامله و سرمایه‌گذاری نگاهی بیندازیم: «جلوگیری از ضرر» یا متوقف کردن ضرر (اِستاپ لاس Stop Loss).

چه موقع بیتکوین یا ارزهای دیجیتال را بفروشیم؟

به عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار صعودی، بعد از خرید یک رمزارز در قیمتی مشخص، امیدواریم که قیمت آن رمزارز افزایش یابد. اما بیائیم واقع بینانه و منطقی فکر کنیم. ممکن است با وجود تمام تحلیل‌های طاقت فرسا، قیمت رمزارز پایینتر برود و ما را دچار زیان کند. پس با توجه به مطالبی که در مقدمۀ این گام عنوان شد، بهتر است ابتدا حد ضرر یا ِاستاپ لاس (Stop Level – Stop Loss – SL) را مدیریت کنیم.

حد ضرر به درصد

برخی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به منظور مدیریت ریسک، نهایتاً حاضر هستند تا چند درصد ضرر را بپذیرند. برای همین، بعد از خرید، بلافاصله یک سفارش فروش در قیمتی معادل چند درصد پایینتر از قیمت خرید را در صرافی ثبت می‌کنند (مثلاً ۱۰% پایینتر). اگر یک معامله‌گر یا تِرِیْدِر (Trader) به طور مثال، ۱ بیتکوین را در قیمت ۲۰۰۰۰ دلار خریده باشد، بلافاصله سفارش فروشِ ۱ بیتکوین و به قیمت ۱۸۰۰۰ دلار را در صرافی ثبت می‌نمایند. (این نوع سفارش که سفارش حد ضرر یا استاپ اورْدِر Stop Order است به نحوی ثبت می‌شود که اگر قیمت بیتکوین به نزدیکِ ۱۸۰۰۰ رسید، آن وقت، فروش اتفاق می‌افتد (در مورد انواع سفارش گذاری در گام ۲۰ آموزش خواهم داد).

در این مثال، اگر قیمت بیتکوین به ۱۸۰۰۰ دلار برسد، صرافی سفارشِ فروش را انجام می‌دهد و ۱ بیتکوین را به قیمت ۱۸۰۰۰ دلار می‌فروشد و مبلغ ۱۸۰۰۰ دلار در حساب تریدر نمایان می‌شود. در این حالت این تریدر ۲۰۰۰ دلار ضرر کرده است. این میزان ضرر، برابر است با ۱۰درصدِ ۲۰۰۰۰ دلاری که معامله‌گر قبلا برای خرید ۱ بیتکوین هزینه کرده بود. (در محاسبات فوق، به منظور ساده‌سازی، هزینه کارمزد صرافی که از معامله‌گران دریافت می‌شود را منظور نکردم)

میزانِ ۱۰% ضرر، به شکل تصادفی مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفته بلکه با استفاده از یک سری محاسبات ریاضی به دست آمده. اگر شما ۲۰۰۰۰ دلار در پورتفوی خود داشته باشید و سپس ۱۰% ضرر کنید، موجودی پورتفوی شما به ۱۸۰۰۰ دلار می‌رسد. حال به نظر شما چه مقدار باید تلاش کنید تا آن ۲۰۰۰ دلاری که از دست دادید برگردد؟ البته در اینجا میزان تلاش را می‌خواهیم با زبان ریاضی و به درصد محاسبه کنیم:

در حال حاضر، ۱۸۰۰۰ دلار داریم و باید ۲۰۰۰ دلار سودآوری داشته باشیم تا دوباره به نقطۀ سر به سر یا همان نقطه‌ای که قبلا در آن قرار داشتیم بازگردیم. این ۲۰۰۰ دلاری که نیاز داریم، در برابرِ ۱۸۰۰۰ دلاری که در پورتفو داریم، چند درصد است؟:

۲۰۰۰ / ۱۸۰۰۰ = ۰.۱۱

۰.۱۱ * ۱۰۰ = ۱۱%

طبق فرمول بالا، ۲۰۰۰ را تقسیم بر ۱۸۰۰۰ کردیم که برابر شد با ۰.۱۱ (یازده صدم). برای اینکه بتوانیم یک عدد را به درصد بیان کنیم، آن را در ۱۰۰ ضرب می‌کنیم. در ادامه ۰.۱۱ را در ۱۰۰ ضرب کردیم و به عدد ۱۱ رسیدیم که همان ۱۱درصد (۱۱%) است.

تا اینجا متوجه شدیم که اگر در یک معامله، ۱۰% ضرر کنیم، در معامله یا معاملات بعدی، باید بتوانیم ۱۱% سود کنیم تا دوباره برگردیم سر جای اول! تعجب کردید؟

فرض کنید که همان ۲۰۰۰۰ دلار را داشتیم و اینبار ۵۰% ضرر کردیم. یعنی ۵۰% یا نیمی از پولمان رفت! در این حالت، دارایی ما از ۲۰۰۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد. دوباره طبق فرمولی که یاد گرفتیم می‌خواهیم محاسبه کنیم که در ادامه چند درصد باید سود کنیم تا به نقطه سر به سر بازگردیم.

پس در حال حاضر، ۱۰۰۰۰ دلار داریم و باید ۱۰۰۰۰ دلار سودآوری داشته باشیم تا دوباره به نقطۀ سر به سر یا همان نقطه‌ای که قبلا در آن قرار داشتیم بازگردیم. این ۱۰۰۰۰ دلاری که نیاز داریم، در برابرِ ۱۰۰۰۰ دلاری که در پورتفو داریم، چند درصد است؟:

۱۰۰۰۰ / ۱۰۰۰۰ = ۱

۱ * ۱۰۰ = ۱۰۰%

در اینجا نیز متوجه شدیم که اگر در یک معامله، ۵۰% ضرر کنیم، در معامله یا معاملات بعدی، باید بتوانیم ۱۰۰% سود کنیم تا دوباره برگردیم سر جای اول! تعجبتان بیشتر شد؟

همانطور که می‌بینید هر اندازه، ضرر بیشتر شود، جبرانش سختتر می‌گردد. پس در حالت کلی اگر حتی هیچ استراتژی‌ای برای مدیریت ضرر نداشتیم، هیچگاه اجازه نمی دهیم، ضرری بیش از ۱۰% نصیبمان شود. البته بعضی افراد باتوجه به اینکه ریسک پذیری کمتری دارند می‌توانند نهایتاً ۵% ضرر را برای خود در نظر بگیرند.

هشدار مهم

تاکید می‌کنم که مثال‌ها و اعداد و درصدهایی که در گام‌ها و مطالب این وبسایت می‌بینید ممکن است برای تمام حالت‌های بازار و برای همه افراد،ظ خروجی یکسانی نداشته باشد و هر شخص باید استراتژی معاملاتی متناسب با خود را طراحی کند.

برداشت سود به درصد

بعد از کلی صحبت در خصوص ضرر، نوبت به سود می‌رسد. یکی از مواقعی که می‌توانیم از معاملۀ خرید خارج شویم، زمانی است که رشد قیمت در حدِ درصدی باشد که از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم. به طور مثال اگر بیتکوین را در قیمت ۲۰۰۰۰ دلار خریده باشیم و سفارشِ حد ضرر هم مطابق مثال قبل در صرافی ثبت کرده باشیم، اکنون نوبت آن رسیده که سفارشِ برداشت سود یا تِیْک پِرافیت (Take Profit – TP) را در صرافی ثبت کنیم. فرض کنید به دنبال سودی ۲۵درصدی هستیم. پس ۲۵% بالاتر از قیمت خرید را محاسبه می‌کنیم:

۲۰۰۰۰ + ۲۵% = ۲۵۰۰۰

در نتیجه یک سفارش فروش در قیمت ۲۵۰۰۰ دلار در صرافی ثبت می‌کنیم و منتظر می‌مانیم ببینیم که بازار، ما را به سمت SL می‌برد یا TP. با کسب دانش و تجربه کافی و مداومت در تحلیل و کار و تلاش شبانه روزی، حتماً اغلب موارد به سمت TP خواهیم رفت.

 

در گام ۱۳ به آخرین پرسش اساسی در تنظیم یک استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری پاسخ دادیم: چه موقع یک رمزارز را بفروشیم؟

در گام‌های بعد کمک می‌کنم تا به شکل عملی یک کیف پول ارز دیجیتال بسازید و اولین رمزارزهای خود را دریافت و ارسال کنید یا بخرید و بفروشید.

امیدواریم از این گام بهره لازم را برده باشید. لطفاً هر گونه سوالی را در قسمت دیدگاه‌های پایین همین صفحه یا از طریق ایمیل برای من ارسال کنید: ask@mahdibml.com

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا