تحلیل تکنیکال بیتکوین و رمزارزها – گام ۸

تا اینجا به کمک تحلیل بنیادی یاد گرفتیم که چگونه رمزارزهای دلخواه خود را برای خرید و سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. در ادامه به کمک تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی، یاد خواهیم گرفت که چگونه بهترین زمان خرید یا فروش یک دارایی را تعیین نمائیم. در واقع در گام‌های ۸ تا ۱۱ به یکی دیگر از پرسش‌های اساسی در تنظیم یک استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری پاسخ می‌دهیم:

چه موقع یک رمزارز را بخریم؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) دانشی است برای پیش‌بینی قیمت در آینده با استفاده از تاریخچه و اطلاعات گذشتۀ یک ارز دیجیتال، کالا، طلا، ملک، سهم یا هر دارایی دیگر. تحلیل فنی با تکیه بر داده‌ها و نمودارهای یک بازار، الگوها و روندهای قیمتی آن را شناسایی می‌کند تا به کمک این اطلاعات به پیش‌بینی قابل اطمینانی از آیندۀ دارایی مورد نظر دست یابد. این روش، یکی از روش‌های تحلیلی مرسوم در بازارهای مالی است. نکته مهم و البته جالب اینجاست که:

شما با یاد گرفتن تحلیل تکنیکال می‌توانید از آن در بازارهای مالی مختلف مانند بازار رمزارزها، بازار فارِکس، بازار طلا، بازار بورس و… استفاده نمائید.

و طبیعتاً من با تمرکز روی بازار کریپتو این مفاهیم و مهارت‌ها را به شما عزیزان آموزش خواهم داد.

در خصوص نحوه مدیریت سبدهای سرمایه‌گذاریِ بلندمدت در گام ۱۲ نکات مهمی را آموزش خواهم داد. اما در کوتاه مدت، زمانبندیِ معاملۀ خرید یا فروش بسیار مهم می‌شود. معامله‌گران یا همان تِرِیْدِرها Trader برای این منظور از مهارتی به نام تحلیل تکنیکال (تحلیل فنی) استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال همان فن و مهارتِ استفاده از نمودارها برای بررسیِ تاریخچۀ رَوَند و الگوهای قیمتیِ یک دارایی جهت پیش‌بینی قیمت در آینده است:

تحلیل تکنیکال TA
تحلیل تکنیکال

معمولاً در نمودارهای قیمتی، محور عمودی نمایشگر قیمت است و محور افقی نمایشگر تاریخ یا زمان. در محور قیمت، از پایین به بالا، قیمت افزایش می‌یابد و در محور افقی، از سمت چپ به سمت راست تاریخ یا زمان، جلو می‌رود. انواع اطلاعات دیگر نظیر حجم یا حجم مقطع نیز در نمودارها قابل نمایش است اما نیازمند تسلط بیشتر بر مبحث تحلیل تکنیکال می‌باشد.

نمودار قیمت، دنباله‌ای از تاریخچه و سابقۀ قیمت‌های یک داراییِ مالی است که در یک بازه زمانی مشخص، رسم می‌گردد. انواع مرسوم تر نمودارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال عبارتند از:

  • نمودار خطی
  • نمودار میله ای
  • نمودار کندل استیک

در گام‌های بعد (گام‌های ۸ تا ۱۱) با تمرکز روی نمودار کندل استیک (نمودار شمعی)، مبحث تحلیل فنی را به شما عزیزان و علاقه‌مندان آموزش خواهم داد.

تحلیل تکنیکال TA
تحلیل تکنیکال

رَوَنْد، جهت گیری کلی قیمت یک دارایی را نشان می‌دهد. یک روند می‌تواند رو به بالا و صعودی باشد یا افقی باشد یا رو به پایین و نزولی. در اغلب نمودارها و چارت‌های تحلیل تکنیکال، روند صعودی را با رنگ سبز یا سفید و روند نزولی را با رنگ قرمز یا سیاه نشان می‌دهند.

تکنیکالیست‌ها (افرادی که تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند)، معتقد هستند که روندها در آینده تکرار می‌شوند. یعنی هیچ روندی همیشه صعودی یا نزولی نخواهد ماند و مرتباً در دوره‌های زمانی مختلف، تغییر می‌کنند و تکرار می‌گردند. آنها همچنین معتقدند که این روندها قابل پیش‌بینی هستند زیرا رفتار انسان قابل پیش‌بینی است. در گام ۹ به نحوه تشخیص انواع روند می‌پردازم.

مفاهیم کاربردی در تحلیل تکنیکال

پرکاربردترین مفاهیمی که حتی ممکن است بعضی از آنها را تا به حال شنیده باشید یا با آنها در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده باشید عبارتند از:

از این نام‌ها و اصطلاحات فنی جدید نترسید. وقتی یادگیری هر کدام از آنها را شروع کنید خواهید دید که چقدر جذاب و در عین حال کاربردی هستند. من در ادامۀ ۲۱گام آموزش ارز دیجیتال سعی کرده‌ام تا با ساده‌ترین حالت‌ها و مثال‌های ممکن یکی از به‌روزترین و پربازده‌ترین روش‌های ممکن در تحلیل تکنیکال یعنی پرایش اکشن را به شما همراهان عزیز معرفی کنم. مطمئن هستم زمانی که به موضوع تحلیل فنی علاقه‌مند شدید، خودتان با سرنخ‌هایی که در مقالات و مطالب آموزشی وبسایت کریپتومنتور و سایر وب‌سایت‌ها و مراجع آموزشی به دست آوردید، به دنبال یادگیری و آزمودن ابزارها و روش‌های بیشماری خواهید رفت تا در نهایت بهترین و بهینه‌ترین ابزارها را با توجه به استراتژی شخصی و سطح علمی‌ای که کسب کردید انتخاب کنید و از آنها برای سودآوری در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا