بازده بیتکوین و بازار رمزارزها – گام ۴

اکنون که گام چهارم را با من همراه شدید، به احتمال بسیار زیاد بخاطر آن است که در گام ۳ به اهمیت فراگیریِ فناوری بلاک‌چین پی بردید. آفرین. اما قبل از ورود به جزئیاتِ بازده بیتکوین یا بازدۀ سرمایه‌گذاری در بیتکوین و بازار رمزارزها، ابتدا بیائید اندازۀ بازار رمزارزها را با سایر بازارهای مالی مقایسه کنیم.

بازده بیتکوین و سایر رمزارزها از منظر ارزش بازار

ارزش یا اندازه هر بازار مالی (Market Cap یا Market Capitalization) به میزان ارزش دارایی‌های موجود در آن بازار گفته می‌شود که معمولا بر حسب دلار آمریکا بیان می‌گردد. به طور مثال ارزش بازار بورس آمریکا، قیمت تمام سهام‌های موجود نزد صاحبان سهام است.

ارزش بازار بورس آمریکا

ارزش کل بازار سهام ایالات متحده در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ حدوداً معادل ۴۶ هزار میلیارد دلار (۴۶,۰۰۰B$) یا ۴۶ تریلیون دلار (۴۶T$) بوده است. در بین شرکت‌های بورس آمریکا، ارزش بازار شرکتهای اپل، مایکروسافت، اَلفِبِت (شرکتِ مادرِ گوگل) و آمازون در آن زمان به ترتیب ۲.۲ تریلیون دلار (۲.۲T$)، ۱.۷۷ تریلیون دلار ،۱.۲۵ تریلیون دلار و ۱.۱۶ تریلیون دلار بوده است. مجموعاً چیزی در حدود ۱۴ درصد از ارزش بازار بورس آمریکا!

ارزش بازار رمزارزها

ارزش بازار رمزارزها در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ تقریباً معادل ۹۳۹ میلیارد دلار (۹۳۹B$) یا کمی کمتر از ۱ تریلیون دلار (۰.۹T$) بود. ارزش بازار رمزارزها، ارزش تمام رمزارزهای لیست شده در وب‌سایت مرجعِ coinmarketcap.com است. ارزش بازار بیتکوین به تنهایی در آن زمان معادل ۳۶۵ میلیارد دلار یعنی حدوداً ۳۹ درصدِ ارزش بازار رمزارزها! بوده است و ارزش بازار اتریوم نیز در آن زمان معادل ۱۶۲ میلیارد دلار یعنی حدوداً ۱۷ درصدِ ارزش بازار رمزارزها. در حقیقت بیتکوین و اتریوم حدوداً ۵۶% از حجم بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده بودند!

ارزش بازار هر رمزارز از فرمول زیر قابل محاسبه است:

تعداد کوین‌های در گردشِ رمزارز ضرب در قیمت رمزارز

ارزش بازار فلزات گرانبهای طلا و نقره

ارزش بازار طلا در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ معادل ۱۱,۰۷۸ میلیارد دلار یا حدوداً ۱۱تریلیون دلار و نقره نیز ۱.۱ تریلیون دلار بوده است.

مقایسه ارزش بازار ارزهای دیجیتال با سایر بازارهای مالی

در نمودار زیر می‌توان ارزش بازار رمزارزها را با سایر بازارها مقایسه کرد:

مقایسه ارزش بازار رمزارزها با سایر بازارهای مالی
مقایسه ارزش بازار رمزارزها با سایر بازارهای مالی

کوچک بودن ارزش بازار رمزارزها نسبت به سایر بازارها، تهدید نیست بلکه یک فرصت است. مهدی بیک محمد لو

بازده بیتکوین تا به امروز چقدر بوده است؟

رسیدیم به قسمت مهم این گام یعنی مقایسه عملکرد یا بازده سرمایه‌گذاری در بیتکون و سایر ارزهای دیجیتال. همانطور که تا الان متوجه شدید، بازار ارزهای دیجیتال همانند بازارهای بورس و فارکس، یک بازار مالی به حساب می‌آید اما جدیدتر از آن دو. در طی سالیان گذشته با نوسانات زیاد قیمت‌ها، رکودها و دوران شکوفایی سهام‌های بورس و ارزهای خارجی و طلا و… مواجه بوده‌ایم. در بازار کریپتو نیز شاهد همان افت و خیزها و نوسانات شدید (و حتی بیشتر) بوده و هستیم.

ساده‌ترین سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی عبارت است از خرید یک دارایی یا کالا، به امید ارزشمندتر یا گرانتر شدن آن و فروش دارایی در قیمتی بالاتر. با در نظر گرفتن این موضوع، فرض می‌کنیم که در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۲، ما مقداری طلا و تعدادی رمزارز بیتکوین، اتریوم، سولانا، آواکس، دوج‌کوین و لونا و تعدادی سهام شرکت‌های اپل، گوگل، مایکروسافت، تسلا و آمازون را خریداری کردیم. حال ببینیم تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ (یک دورۀ ۱۰ سال و ۲ماهه) کدام دارایی، سود بیشتری نصیب مان کرده است:

(با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال به غیر از بیتکوین که در لیست زیر آورده شده، تاریخچه و قدمتی کمتر از ۱۰ سال دارند و طبیعتاً قیمتی در تاریخ سپتامبر ۲۰۱۲ برای آنها وجود نداشته است، قدیمی ترین قیمت موجود برای آنها لحاظ شده.)

بازده بیتکوین و رمزارزها نسبت به سایر بازارها
بازده بیتکوین و رمزارزها نسبت به سایر بازارها

پذیرش ارزهای دیجیتال

ارزش بازار ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد که فضای بسیار بزرگی پیش روی بازار کریپتو است. هر روز شاهد اخبار جدیدی در خصوص پیوستن بانک‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ به بازار رمزارزها هستیم. جِی پی مورگان (J.P. Morgan) به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های دنیا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی پروژه‌های بلاکچینیِ خود کرده است. شرکت تسلا رمزارز دوج‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت برای خرید خودروهای خود پذیرفته و بعید نیست که ایلان ماسک قابلیت پرداختهای درون برنامه ایِ توئیتر را هم با دوج‌کوین فراهم آورد. از طرف دیگر چندین شرکت معتبر در بورس آمریکا از جمله کوین بِیس (Coinbase) و مایکرو استراتژی (Micro Strategy) دارایی‌هایی از نوع رمزارز دارند. ضمناً صندوقهای قابل معامله (Exchange-Tradable Fund – ETF) مخصوص رمزارزها در بورس آمریکا عرضه شده که کاربران را قادر می‌سازد در آن صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

عملکرد بیتکوین و ذخیره ارزش

نگاه‌ها به سمت بازار رمزارزها است. پیش‌بینی شده که در آیندۀ دنیای واقعی و دنیای اینترنتی و وب۳، به خاطر بازده بیتکوین، این ارز دیجیتال به عنوان یک محل ذخیره ارزش کاربرد داشته باشد درست مانند کاربرد طلا و نقره در دنیای غیر اینترنتی! کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی برای اولین بار در چند سال اخیر، نام بیتکوین را در کنار طلا و نقره به عنوان راه‌حل‌های گذر از بحران اقتصادی جهانی آورده‌اند.

نکات مهم در خصوص عملکرد بیتکوین و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

سلب مسئولیت: هیچ یک از اینها توصیه مالی نیست. من شخصا به عملکرد و بازده بیتکوین و رمزارزهای خوش ساخت مانند اتریوم اعتقاد دارم. از طرف دیگر، بسیاری از مشاوران مالی، امروز معتقد هستند که اختصاص درصد کمی از سبد سرمایه‌گذاری به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالِ مستعدِ موفقیت، ایده بسیار خوبی است زیرا به این ترتیب، شما از ریسک کم با امکانِ بازدۀ آتی بالا استفاده می‌کنید. با این حال، مهم است که شما قبل از هر سرمایه‌گذاری، بررسی‌های لازم را انجام دهید و بدانید دقیقاً چه چیزی می‌خرید. من هم در گام‌های آموزشی ۲۱ گانه‌ای که برای شما عزیزان طراحی و آماده کرده‌ام، سعی دارم در این مسیر، همانند یک منتور، کنار شما و پاسخگوی سوالات شما باشم.

ساعات کاری بازارهای مالی

یکی دیگر از عواملی که ممکن است به طور غیر مستقیم بر بازده بیتکوین در طول عمرش تاثیر گذاشته باشد، بیست و چهار ساعته بودن معاملات بازار ارزهای دیجیتال و در نتیجه، فعالیت شبانه روزیِ ربات‌های موفقی است که در حال انجام معاملات خرید و فروشِ سودآور هستند. این ربات‌ها در حقیقت برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی هستند که سفارش‌های خرید یا فروش را به شکل خودکار و از پیش برنامه نویسی شده به صرافی ارسال می‌نمایند. از آنجا که خودِ رمزارزها دارایی‌های اینترنتی و دیجیتال به حساب می‌آیند، معاملات آنها همانند خود اینترنت، ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته یا اصطلاحاً ۲۴/۷ در جریان است. به عبارت دیگر در صورتیکه در یک صرافی عضو باشید می‌توانید هر ساعتی از هر روزی، معاملات خود را مدیریت نمائید. حتی اگر در هیچ صرافی متمرکزی عضو نباشید می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید. در هر صورت برای رسیدن به بیشترین بازده بیتکوین یا سایر رمزارزها در طی شبانه روز، نه نیاز دارید منتظر بازگشاییِ بازاری در دنیا باشید و نه نیاز دارید مثل بازار فارکس از یک صرافی به صرافی دیگر مراجعه نمائید.

 

من معتقد هستم که گام ۳ و گام ۴ به خوبی روشن می‌کند که چرا باید در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری کنیم. در چند گام بعدی، یاد می‌گیریم که کدام رمز ارز را بخریم. به عبارت دیگر، چگونه یک ارز دیجیتال را برای خرید و سرمایه‌گذاری انتخاب نمائیم.

امتیاز کاربران: ۵ ( ۳ رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا