دریافت رمزارز و بیتکوین در ولت ارز دیجیتال – گام ۱۵

بهتر است تنها و تنها بعد از انجام گام ۱۴، این گام را بردارید. در غیر اینصورت ممکن است بعد از دریافت رمزارز، تمام موجودی کیف پولتان برای همیشه از دسترس شما خارج شود. «برای همیشه».

در ابتدای مسیر یادگیری، یکی از سریعترین و مطمئن ترین راه‌ها برای داشتن رمزارز، دریافت آن از شخصی است که هم رمزارز دارد و هم از اطلاعات و توانایی کافی در زمینه تبادل رمزارز برخودردار می‌باشد و این کار را قبلاً بارها با موفقیت انجام داده است. بهتر است این شخص از اعضای خانواده یا اقوام یا دوستانی باشد که به آنها اعتماد دارید و معمولا با ایشان تبادلات ریالی (یا هر ارز مرسوم دیگری مانند دلار، یورو و…) دارید.

لطفاً از افرادی که شناخت کافی از وضعیت شغلی یا اجتماعی یا قضایی آنها ندارید، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی رمزارز دریافت نکنید یا برای آنها مبلغ ریالی (یا هر ارز دیگری)، انتقال ندهید.

فرض می‌کنیم که یکی از دوستان شما می‌تواند به کیف پول شما، بیتکوین Bitcoin، اتریوم Ethereum، بایْنَنْس کوین Binance Coin و یا یک رمزارز دیگر انتقال دهد. در این مثال، از رمزارز بایننس‌کوین Binance Coin که در دنیای رمزارزها آن را با نمادِ BNB می‌شناسند، استفاده کرده‌ام تا هم فرآیند نقل و انتقالِ این مثالِ آموزشی به سرعت انجام پذیرد و هم کارمزد شبکۀ کمتری برای دوستتان ساخته شود. ضمناً از همین مراحل می‌توانید برای دریافت بیتکوین، اتریوم، سولانا، آوالانچ، دوجکوین، کاردانو و هر رمزارز دیگر در تراست ولت استفاده کنید. کارهایی که شما می‌بایست به ترتیب انجام دهید به شرح زیر است:

* هشدار *

قبل از هرکاری، به اینترنت متصل شوید و اپ‌های شبکه خصوصی مجازی یا همان وی پی ان VPN یا پروکسی Proxy (که اغلب به آنها فیلترشکن گفته می‌شوند) را غیر فعال و غیرمتصل (Disconnect) کنید و از آنها خارج شوید.

۱. تراست ولت را اجرا کنید (یعنی روی آیکون یا نماد تراست ولت در لیست اپ‌های گوشی خود بزنید)

۲. روی گزینه BNB (بی اِن بی یا همان باینَنْس‌کوین) که آیکون یا نشانِ آن شبیه تقریبا یک شش ضلعی سفید رنگ داخلِ یک دایره زرد رنگ است بزنید. (به مرور زمان باید با آیکون، نماد، نام و حتی رنگ و نشانِ هر رمزارز آشنا شوید، زیرا در بین حدود ۲۴۰۰۰ رمزارز موجود تا این تاریخ، شناسایی رمزارز مورد نظر و جلوگیری از ارسال یا دریافت اشتباهیِ یک ارز با نام یا نماد مشابه خیلی مهم و حیاتی می‌باشد.)

۳. در صفحه بعد، موجودی بایننس‌کوین در کیف پولتان نمایش داده می‌شود که اکنون صفر است. دقت کنید که در سراسر دنیا نماد استانداردِ اختصاری برای بایننس‌کوین، BNB در نظر گرفته شده است. 

۴. در همین صفحه که موجودی بایننس‌کوین و لیست تراکنش‌های آن (Transactions) نمایش داده خواهد شد، روی گزینه Receive (به معنای دریافت ارز دیجیتال) بزنید. یک برگه جدید ظاهر می‌شود که حاوی موارد زیر است:

  • در بالای برگه عبارت Receive BNB به معنای دریافتِ BNB دیده می‌شود.
  • در قسمت میانی برگه، یک کد مربعی از نوع QR یا همان QR Code (تلفظ: کی‌یو آر کُد) دیده می‌شود که توسط دوربین‌های گوش‌های موبایل یا اپ‌های مربوطه قابل اِسکَن می‌باشد. این کدمربعی حاویِ «آدرس کیف پول بایننس‌کوین» شماست.
  • در قسمت پایینِ QR Code یک رشته از حروف و اعداد لاتین یا انگلیسی وجود دارد. این رشته از اعداد و حروف، در حقیقت همان «آدرس کیف پول بایننس‌کوین» شماست. به طور مثال، چیزی شبیه به این رشته از اعداد و حروف:

bnb1jrzptuugii388wdtq4kgzuc055heeawd704f9a

  • این آدرس همان کاربردی را دارد که شماره حساب بانکی، شماره شبا یا شماره ۱۶ رقمی کارت بانکی شما دارد.
  • پایینتر، عبارت No memo required را می‌بینید که به این معنی است که در این دریافت یا تبادل، نیازی به Memo یا یادداشت ندارید. برخی از دریافت‌ها نیاز به چنین یادداشتی دارند که معمولا یک عدد است که در این مثال به آن نیاز ندارید.
  • توضیحِ پایینِ آدرس می‌گوید که «فقط بایننس‌کوین با نماد BNB را به این آدرس انتقال دهید. تبادلِ سایر کوین‌ها ممکن است منجر به از دست دادنِ همیشگی آن کوین گردد».
  • پایینتر هم سه گزینه وجود دارد که در این گام، گزینه Copy یا همان کُپی یا رونوشت، توضیح داده می‌شود.

۵. روی گزینه Copy بزنید. اکنون، آدرس کیف پول بایننس‌کوین شما در قالب یک متن، در حافظه گوشی کپی شده و می‌توانید آن را از طریق ایمیل یا یک اپلیکیشن پیام‌رسان، برای دوستتان ارسال کنید.

۶. آدرس کیف پول بایننس‌کوین خود را برای دوستتان بفرستید. برای این کار از اپ تراست ولت خارج شوید و بطور مثال وارد اپلیکیشن  واتس اپ WhatsApp (یا هر پیام‌رسان و اپ ایمِیل E-mail دیگر) بشوید و در قسمتی که برای نوشتن پیام است، دست خود را نگه دارید تا گزینه Paste یا چسباندن ظاهر شود. روی گزینه Paste بزنید. اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید، آدرس کیف پول بایننس‌کوین شما باید مثل یک رشته متن در این قسمت ظاهر شود. اگر آدرستان را ندیدید مراحل ۵ تا ۶ را دوباره انجام دهید یا از یکی از اطرافیانتان برای انجام کپی و پِیست (Copy, Paste) کمک بگیرید. اکنون روی دکمه یا گزینه ارسال یا Send در اپ پیام‌رسان (یا ایمیل) بزنید تا آدرس کیف پول بایننس‌کوین شما برای ایشان ارسال گردد. اکنون باید منتظر ارسال BNB توسط ایشان و سپس دریافت رمزارز خود باشید.

۷. از ایشان بخواهید که قبل از ارسالِ مقداری بایننس‌کوین به شما، حتما تمام اعداد و حروف آدرس را که در این مثال ۴۲ کاراکْتِر (حرف و عدد) می‌باشد، از ابتدا تا انتها با شما مجدداً بررسی کند. این کار می‌تواند از روش‌های مختلف انجام گردد. به طور مثال، ابتدا وارد اپ تراست ولت خود و قسمت کیف پول بایننس‌کوین خود بشوید (همانند مراحل ۱ تا ۴) و سپس با دوستتان تماس بگیرید (اگر ایشان کنارتان حضور دارد دیگر نیازی به تماس نیست) و از ایشان بخواهید تمام آدرس را از اول تا آخر برای شما بخواند. و شما هم به ترتیب، برای مثال، حروف و اعداد b و n و b و ۱ و… را تا آخر بررسی کنید تا مطمئن شوید، آدرسی که به دست ایشان رسیده، همان آدرسی است که «در تراست ولت شما برای بایننس‌کوین» دیده می‌شود. به طور مثال چیزی شبیه به این آدرس:

bnb1jrzptuugii388wdtq4kgzuc055heeawd704f9a

۸. پس از اطمینان از اینکه، آدرس کیف پول بایننس‌کوینی که دوستتان دریافت کرده، دقیقاً و دقیقاً همانی است که شما در اپ تراست ولت خود می‌بینید، از ایشان بخواهید برایتان کمی بایننس‌کوین با شبکۀ BEP2 ارسال کند (شبکۀ انتقال را در گام ۱۶ آموزش داده‌ام).

۹. پس از اینکه ایشان برای شما مقداری بایننس‌کوین ارسال کرد باید منتظر بمانید تا آن بایننس‌کوین را در کیف پول خود ببینید (دریافت کنید).

مدت زمانی که باید منتظر باشید تا کوین یا رمزارز خریداری یا دریافت شده را در کیف پول خود مشاهده کنید خیلی متغیر است. این زمان ممکن است از چند صدم ثانیه تا چند روز هم طول بکشد! در زمان نگارش این مقاله، رمزارز بایننس‌کوین با نماد نماد BNB و شبکۀ BEP2 در حالت معمول، خیلی سریع و در عرض حدود چند ثانیه منتقل می‌گردد اما انتقال بیتکوین ممکن است در ساعات و روزهای خاصی که حجم درخواستهای تاییدِ تراکنش در بلاکچینِ بیتکوین، بالا باشد، تا یک روز هم طول بکشد یا حتی لغو و کنسل گردد!

۱۰. اکنون می‌توانید، معادلِ ریالیِ کوینی که از دوستتان دریافت کردید را برایش واریز کنید یا به کمک ایشان همان مقدار کوین را برایش بازگردانید.

تبریک. شما اولین ارز دیجیتال خود را خریداری کردید.

همین فرآیند را می‌توانید برای دریافت و خرید بیتکوین انجام دهید. با این تفاوت که شخص فرستندۀ بیتکوین باید کارمزد شبکۀ بیشتری پرداخت کند. در مورد این هزینه، در گام ۱۶ آموزش می‌دهم.

بد نیست بدانید از آنجا که برای دریافت رمزارز می‌بایست آدرس ولت یا آدرس کیف پول را در اختیار طرف مقابل قرار دهید و بر خلاف کلید خصوصی و عبارت یادآور، محرمانه به حساب نمی آید، به آن، کلید عمومی (پابلیک کی Public Key) نیز می‌گویند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا