ولت یا کیف پول ارز دیجیتال و امنیت آن – گام ۱۴

همانند گام‌های دیگر سعی می‌کنم با توضیحاتی دقیق، شما را به سمت نصب موفقیت آمیز و استفادۀ ایمن و سریع از یک کیف پول ارز دیجیتال یا وَلِت (Wallet) هدایت کنم:

انتخاب یک گوشی یا تبلت

گوشی موبایل یا تبلت خود را بردارید، از اتصال اینترنت مطمئن شوید و برای بالا بردن امنیت، در صورت فعال بودن فیلترشکن یا وی‌پی‌اِن یا پروکسی، آن را غیر فعال کنید.

دانلود اپلیکیشن ولت

تنوع کیف پول‌های نرم‌افزاری و حتی سخت‌افزاری و تنوع ویژگی‌های آن‌ها بسیار است اما در این مقاله تنها جهت مثال، تعدادی از ویژگی‌های بعضی از کیف پول‌های نرم‌افزاریِ شناخته شده تا زمان نگارش این مقاله را آورده‌ام و تنها برای نمونه، مراحل ساخت کیف پول در یکی از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد:

ویژگی‌های کیف پول تِراسْت وَلِت Trust Wallet

  • راحتی استفاده.
  • پشتیبانی از تعداد زیادی ارز دیجیتال.
  • پشتیبانی از NFT.
  • امکان ساخت  و مدیریت چندین ولت با یک اپ.
  • امکان تبدیل کردن برخی کوین‌ها و توکن ها به هم، مانند یک صرافی (سوآپ).
  • امکان خرید برخی رمزارزها با ارزهای رایج چند کشور مختلف نظیر دلار آمریکا/کانادا/استرالیا، یورو، لیر ترکیه، یوان چین و… از طریق روش‌های پرداختی نظیر MoonPay و Mercuryo و…

دانلود ولت از Play Store یا App Store

اگر گوشی یا تبلت اپل با سیستم عامل آی‌‌ او‌ اِس (iOS) دارید، از طریق اپلیکیشن App Store عبارت Trust Wallet را جستجو و اپلیکیشن اصلی این ولت را دانلود کنید.

اگر گوشی یا تبلت با سیستم عامل اندروید دارید، از طریق اپلیکیشن Play Store عبارت Trust Wallet را جستجو و اپلیکیشن اصلی این کیف پول را دانلود کنید.

مراقب باشید که اپلیکیشن‌های مشابه یا جعلی یا متقلب را دانلود نکنید. اپلیکیشن‌های اصلی معمولا دارای تعداد زیادی دانلود و تعداد زیادی نظراتِ کاربران است. در خصوص دانلود اپ اصلی، از یک متخصص کامپیوتر یا نرم‌افزار هم می‌توانید مشورت بگیرید.

ساخت کیف پول

بعد از اینکه اپ تراست ولت را روی گوشی خود نصب کردید، روی آیکونِ اپلیکیشنِ تراست ولت بزنید و آن را اجرا کنید و گزینه Create a new wallet را بزنید تا یک کیف پول جدید بسازید.

در صفحه بعد، از شما خواسته می‌شود که از کیف پول خود یک پشتیبان (بَکاپ Backup) تهیه کنید. یعنی اگر در آینده این اپلیکیشن از روی گوشی موبایلتان پاک شد یا گوشی مفقود یا سرقت شد یا به هر دلیلی، دیگر به کیف پول خود دسترسی نداشتید، بتوانید کیف پول و ارزهای دیجیتالِ داخل آن را احیا کنید و بازگردانید یا بازیابی (ریسْتور Restore) کنید. پس مربعِ کنارِ نوشتۀ

I understand that …

را لمس کنید و روی دکمه Continue بزنید.

در این مرحله یک صفحه کاغذ و یک خودکار (استفاده از مداد هم پیشنهاد می‌شود) آماده کنید و همه کلماتی را که روی صفحه موبایل خود می‌بینید به همان ترتیب و با همان شماره ها یادداشت کنید (در کیف پول‌های مختلف ممکن است تعداد این کلمات متفاوت باشد. معمولاً شما باید ۱۲ یا ۲۴ کلمه را یادداشت نمائید):

عبارت یادآور Mnemonic Phrase
عبارت یادآور Mnemonic Phrase

این عبارت (مجموعه‌ای از کلمات) وقتی لازم خواهد شد که شما در آینده نیاز به بازیابی کیف پولتان داشته باشید یا بخواهید کیف پول خود را روی یک گوشی موبایل یا کامپیوتر دیگر نیز فعال یا بازیابی نمائید. ازین جهت به آنها کلمات یا «عبارت یادآور» یا نیمانیک فِرِیْز Mnemonic Phrase یا «عبارت اولیه» (سید فریز Seed Phrase) می‌گویند. عبارت یادآور، پشتیبانِ امضای دیجیتال شما در دنیای بلاکچین می‌باشد زیرا این کلمات نهایتاً طی یک فرآیند رمزنگاری که در همان لحظۀ ساخت کیف پول انجام می‌شود، تبدیل به یک امضای رمزنگاری‌شده شبیه به رشتۀ زیر می‌شود:

۸rtt7v4pcxbvbmcxbvbmjhiod3jhiod345rtghfg9v7mbn265v7bfhjghjm18vb68rthcb68cv76n8cvn5hbn26js8cxbvbmjhiod39pkjdk5uy9u7678rtwe574bn26a54ccxbvbmjhiod3z345vrtfyhtfsasczxvxspcxbvbmjhiod32tghfg9v73rcewt657658bn26r5dcxbvbmjhiod3rg57g

این رمز را که به کمکِ عبارت یادآور ساخته شده است، کلید خصوصی (پِرایوِت کی Private Key) می‌نامند و همان امضای شما در در دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد. البته شما معمولاً این امضا را در کیف پول خود نمی بینید اما با کمی گشت و گذار در منوهای مختلفِ ولت، می‌توانید پیدایش کنید.

زمانی که می‌خواهید مقداری رمزارز را برای شخصی دیگر ارسال کنید، کیف پول، با تاییدِ شما تراکنش را امضا و رمزارز را ارسال می‌نماید. به عبارت دیگر، با این امضا، شما مالکیتِ رمزارز ارسالی خود را به نام گیرنده می‌زنید! در گام بعدی موارد بیشتری در خصوص آدرسِ ولت یا همان کلید عمومی (پابلیک کی Public Key) آموزش خواهم داد.

به خاطر سپردنِ کلید خصوصی برای انسان (بر خلافِ کامپیوتر) تقریباً غیر ممکن است و استفادۀ مجدد از کلید خصوصی برای بازیابی کیف پول نیز کاری بس دشوار. زیرا به دلایل امنیتی، مجاز نیستیم از آن کپی بگیریم! یادداشت کردن آن هم بسیار طاقت فرسا و زمان بر و به احتمال زیاد همراه با خطاهای نگارشی و غلط‌های املائی است! برای همین، متخصصانِ حوزه رمزنگاری، سال‌ها پیش روشی را ابداع کردند که به کمک تعدادی کلمات به نام عبارت یادآور، بتوان کلید خصوصی تولید کرد تا یادداشت و استفادۀ مجدد از آن برای انسان راحتتر و ایمن تر و قابل خوانش توسط انسان (Human-Readable) باشد.

* هشدار *

  • برای بالا بردن امنیت کیف پول خود و حفظ ارزهای دیجیتال داخل آن، به هیچ عنوان، از روی صفحه گوشی خود، عکس یا اِسکرین شات (Screenshot) نگیرید. بهتر است از روش یادداشت برداری هم با خودکار و هم با مداد روی کاغذ تحریر معمولی استفاده نمائید.
  • برای بالا بردن امنیت کیف پول خود و حفظ ارزهای دیجیتال داخل آن، به هیچ عنوان، از عبارت یادآور یا کلید خصوصی، کپی نگیرید. زیرا هنگامی که در یک وسیله الکترونیک نظیر گوشی موبایل یا کامپیوتر، از متن یا عکسی کپی  یا رونوشت می‌گیرید، برای مدتی در حافظۀ وسیله، باقی خواهد ماند و این اطلاعات ممکن است به سادگی در دسترس و در معرض دید یک هَکِر (Hacker سارقِ اطلاعاتِ دیجیتال) قرار گیرد.
  • همیشه این را بدانید که عبارت یادآور، کلیدِ ورود به کیف پول شما و تمام رمزارزهای داخل آن است. پس از آن همانطوری مراقبت کنید که از رمز عبور حساب بانکی خود مراقبت می‌کنید. حتی باید بیشتر هم مراقب باشید زیرا رمز اینترنت بانک شما قابل تغییر است اما تغییر کلمات یادآور ممکن نیست!
  • هیچ شخص یا شرکتی حتی شرکت سازندۀ ولت، از هیچ روشی و از هیچ کانال ارتباطی، این کلمات را از شما نمی خواهد یا استعلام نمی‌کند. حتی اگر خود شما با واحد پشتیبانی این ولت‌ها ارتباط برقرار کنید هم این کلماتِ یادآور را از شما نمی خواهند و استعلام نمی‌کنند.
  • اگر هر شخص یا شرکتی (حتی واحد خدمات یا پشتیبانیِ فنیِ اپلیکیشنِ کیف پول)، این کلمات را از شما استعلام کرد آگاه باشید که شما در معرض یک هکر یا کلاهبردار قرار دارید حتی اگر این درخواست و استعلام از ایمیل یا آدرس یا تلفن رسمی آنها صورت پذیرفته باشد.
  • اگر این کلمات مفقود یا فراموش شوند یا به هر طریق دیگر در دسترس نباشند، هیچ شخصی حتی خود شرکت یا شخص تولید‌کننده یا شرکت یا شخص طراح و تیم توسعه‌دهنده یا واحد پشتیبانی فنی کیف پول به هیچ طریقی و تحت هیچ عنوان نمی‌توانند این کلمات را بازیابی کنند. در نتیجه در این میان مراقب اشخاص یا شرکت‌های سودجو یا کلاهبردار باشید تا با پیشنهاداتِ فریبکارانه، از شما اخاذی نکنند یا به شما خسارت و ضرر از هر نوعی وارد ننمایند.

بعد از یادداشت کردن آن کلمات حیاتی و بسیار محرمانه و مهم، روی عبارت Continue بزنید و در صفحه بعد، به کمک دست نوشته خود، به ترتیب روی کلماتی که می‌بینید بزنید (تصویر بالا) و در نهایت روی دکمه Continue بزنید. (در کیف پول‌های مختلف ممکن است این مرحله متفاوت باشد. امکان دارد نیاز باشد شما عین هر کلمه را به ترتیب و با فاصله یا در جاهای خالیِ موجود، با صفحه کلید یا کیبورد موبایل بنویسید یا تایپ نمائید).

اگر کلمات را به ترتیبِ صحیح انتخاب کرده باشید، با زدن روی دکمه Continue، ولت ساخته می‌شود و صفحه اولِ ولت را مشاهده خواهید کرد.

تبریک. شما اولین ولت ارز دیجیتال خود را ساختید.

پشتیبان گیری از عبارت یادآور مشابه عصر حجر یا دوره هخامنشیان!

یکی از بهترین راه‌ها برای یادداشت یا نگهداری از عبارت یادآور، نوشتن و حکاکیِ آن روی صفحات فولادیِ مخصوصِ همین کار است. مشابه همان کاری که نیاکان ما انجام می‌دادند: حکاکی روی سنگ!

بعد از خرید این صفحات فلزی، می‌بایست یک قلم مخصوص یا سمبه‌های حروف لاتین یا دستگاه حکاکی نیز خریداری نمایید و با در نظر گرفتن نکات ایمنی، نیمانیک فریزها را روی صفحه، بنویسید.

صفحه فولادی برای عبارت یادآور
صفحه فولادی برای عبارت یادآور

روش خلاقانۀ دیگر، استفاده از حروفچینی در قالبهای مخصوصِ همین کار است. جنس حروف این قالب معمولاً از جنس استیل ضد زنگ (استیل زنگ نزن Stainless Steel) است.

قالب حروفچینی عبارت یادآور
قالب حروفچینی عبارت یادآور

کاغذ در حالت عادی، ممکن است پاره شود، بسوزد یا خیس گردد. اما فولادهای خاصی وجود دارند که در برابر آتش سوزی یا رطوبت بسیار مقاوم هستند. معمولاً در یک آتش سوزی در آپارتمان مسکونی، دمای آتش تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد بالا می‌رود اما صفحات و قالبهایی که در اینجا از آنها یاد شد، تحمل دمای بالاتری را دارند.

من خودم بعضی از انواع این صفحات و قالب‌ها را در کوره مورد آزمون قرار دادم و آنهایی که ادعای تاب آوری در برابر دمای بالاتر از ۵۰۰ درجه سانتیگراد را ثابت کرده باشند را انتخاب و فقط آنها را به همکاران، اطرافیان و دانشجویان خودم پیشنهاد می‌کنم.

از همین ابتدا که با من همراه شدید، کارِ اصولی را انجام دهید و از روش دیگری برای پشتیبان‌گیری (بکاپ Backup) از کیف پول خود استفاده نکنید مگر اینکه بدانید چه کار می‌کنید و کارتان چه عواقبی دارد. اگر روش بهتری پیدا یا ابداع یا انتخاب کرده‌اید آن را با من یا اطرافیانتان در میان بگذارید یا آموزش دهید. در آینده ممکن است این روش‌ها و فرآیندها یا ویژگی‌ها تغییر کند و ما وظیفه داریم همیشه اطلاعات و دانش خود را به‌روز نگه داریم.

اگر از روش امن دیگری استفاده می‌نمائید یا روش جدیدی به ذهنتان رسیده است آن را در قسمت دیدگاه‌های پایین همین صفحه با من و سایرین به اشتراک بگذارید.

در گام بعد، آماده می‌شویم تا اولین بیتکوین خود را دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا