امنیت سایبری (امنیت دیجیتال)مفاهیم و مبانی امنیت سایبری (امنیت دیجیتال)

کلاهبرداری از طریق قرارداد هوشمند توکن

چگونه در دام یک توکن کلاهبردار نیفتیم

اِتِریوم Ethereum این امکان را برای افراد و شرکت‌ها و نرم‌افزارها و حتی بازی‌های موبایلی و کامپیوتری فراهم می‌نماید که بر بستر بلاکچینِ اتریوم، برای خود یک ارز دیجیتال بسازند! یعنی علاوه بر اینکه افراد می‌توانند اتریوم را به عنوان یک رمزارز بر بستر بلاکچین اتریوم جابجا نمایند، رمزارزهای دیگری نیز بر روی بلاکچین اتریوم قابلیت طراحی و ساخت و نقل و انتقال دارند.

اتریوم چگونه این امکان را فراهم کرده است؟

اتریوم با توسعه و طراحیِ یک زبان سادۀ برنامه نویسی به نام سالیدیتی Solidity، اشخاص را قادر ساخته است که رمزارزی با نام و نماد دلخواه خود را خیلی ساده و سریع (ظرف چند دقیقه به شرط آشنایی کلی با زبان سالیدیتی) برنامه نویسی نمایند. به این کُد‌های برنامه نویسی شده توسط اشخاص قرارداد هوشمند یا اِسمارْت کانتِرَکْت Smart Contract گفته می‌شود. چون در این کدها یا قراردادها، هر شخصی برای انجام تراکنش یا تایید آن یا نحوه یا میزان پرداخت کارمزد توسط کاربران (و خیلی موارد متنوع و دلخواه دیگر) شرایطی را قرار داده (همانند یک قرارداد) که به شکل خودکار و اتوماتیک (هوشمند) بین دو طرفِ یک تراکنش (فرستنده رمزارز و گیرنده رمزارز) اجرا می‌گردد. یعنی اشخاصی که این نوع رمزارزها را بین همدیگر جابجا می‌کنند تابعِ شرایطِ قراردادِ هوشمندِ همان رمزارزها هستند.

ضمناً به خاطر بسپارید که در بازار رمزارزها به چنین رمزارزهایی که با این روش ساخته می‌شوند، «توکِن Token» گفته می‌شود. در حقیقت، توکن یک نوع رمزارز است که بلاکچین اختصاصی ندارد و روی یک بلاکچین موجود، ساخته و میزبانی می‌گردد و به عبارت دیگر، میهمانهای بلاکچین‌های موجود هستند. از طرف دیگر، به رمزارزهایی که بلاکچین مخصوص به خود دارند نیز «کویْن Coin» می‌گویند. پس رمزارزهای بیتکوین (BTC) و لایتکوین (LTC) و اتریوم (ETH) همگی کوین به حساب می‌آیند.

چند نمونه از رمزارزهای معروفی که به شکل یک توکن بر بستر بلاکچین اتریوم طراحی و متولد شده‌اند عبارت است از:

توجه داشته باشید که تقریباً تمام بلاکچین‌های دیگری که بعد از اتریوم متولد شده‌اند، همانند اتریوم امکان قراردادهای هوشمند را دارند و اشخاص، پروژه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند توکن‌های مورد نظر خود را به جای اتریوم، روی یکی از بلاکچین‌های دیگر بسازند. چند نمونه از این بلاکچین‌ها به قرار زیر است:

آگاه باشید که هر شخصی این امکان را دارد که به کمک قراردادهای هوشمند برای خودش یک توکن بسازد. در این میان افرادی سودجو برخی توکن‌ها را طوری برنامه نویسی می‌نمایند که سوءاستفاده از قرارداد هوشمند برایشان ممکن باشد. متاسفانه امروزه اغلب افراد بدون توجه به مفاد قراردادهای توکن‌ها (قراردادهای هوشمند)، «بعضی» از این توکن‌ها را می‌خرند و هیچ وقت نمی‌توانند بفروشند!، زیرا در شرایط آن قرارداد هوشمند چنین بندی برنامه نویسی و کدنویسی نشده است! درست است که معمولاً افراد توانایی خواندن کدهای برنامه نویسی شده و درکِ ساز و کارِ دقیقِ قراردادهای هوشمندِ هر یک از توکن‌ها را ندارند اما با کمی جستجو و مطالعه در مورد هر توکن می‌توانید متوجه شوید که سرمایه‌گذاری در هر توکن چه میزان ریسک به همراه دارد. ضمناً در این خصوص می‌توانید از یک متخصص نیز راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا