سوآپ ارز دیجیتال یا معاوضه رمزارز – گام ۲۱

کلمه Swap (تلفظ: سو آپ) به معنای تعویض، معاوضه، مبادله و جابجایی است. یکی از قابلیت‌های بسیار جالبِ بازار رمزارزها امکان سوآپ ارز دیجیتال یا معاوضه دو رمزارز با هم و بدون نیاز به داشتن حساب کاربری در یک صرافی و بدون نیاز به ارسال رمزارز به صرافی است. امکانِ سوآپ در بعضی از کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد. البته در بعضی از صرافی‌های متمرکز نیز امکانی شبیه به سوآپ وجود دارد. اما Swap یکی از ویژگی‌های اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز است.

صرافی‌های غیرمتمرکز به فعالان بازار کریپتو کمک می‌کنند تا با اتصال ولت خود به وبسایتِ صرافی غیرمتمرکز، توکن‌ها یا کوین‌های خود را با توکن‌ها یا کوین‌های دیگر معاوضه یا مبادله نمایند. البته خیلی از امکانات نظیر سفارش لیمیت را معمولاٌ از دست خواهند داد مگر آنکه از صرافی های غیرمتمرکزی نظیر پَنکِیک‌سوآپ یا رِیدیوم استفاده کنند. به‌نظرم در آینده تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز،‌ امکان سفارش گذاری به شکل لیمیت را برای کاربران خود فراهم خواهند کرد.

سوآپ ارز دیجیتال در ولت

امکانِ سوآپ Swap در ولت‌های مختلف ممکن است به همین نام یا تحت عناوین دیگر مانند اِکسْچِنْج Exchange (به معنای معاوضه یا مبادله) یا دِکس DEX (به معنای صرافی غیرمتمرکز) یا بریج Bridge (به معنای پل) یا کانوِرت Convert (به معنای تبدیل) وجود داشته باشد.

سوآپ ارز دیجیتال یا DEX در تراست ولت

در کیف پول تراست می‌توان برخی رمزارزها را با برخی رمزارزهای دیگر مبادله یا معاوضه کرد. به طور مثال اگر توکن بیتکوینی روی شبکه POLYGON داشته باشیم می‌توانیم آن را به توکن اتریومِ روی شبکه POLYGON تبدیل کنیم. یا اگر توکنِ BNB BEP20 داشته باشیم می‌توانیم آن را پرداخت کنیم و توکنِ UNI BEP20 خریداری نمائیم.

فرض کنید مقداری توکن TWT با شبکه BEP20 داریم و می‌خواهیم مقداری از آن را بفروشیم و استیبل کوینِ BUSD (دلارِ بایننس) و طبیعتاً روی شبکه BEP20 دریافت نمائیم. برای این منظور باید در تراست ولت و در لیست رمزارزهایی که داریم روی توکن TWT با شبکه BEP20 که می‌خواهیم خرج کنیم می‌زنیم. در صفحه بعد، روی عبارت SWAP می‌زنیم. و در صفحه بعد در قسمت You Pay، مقدار توکن TWT را می‌نویسیم (مثلاً ۵۰) و در قسمت پایینتر یعنی You Get، روی نماد رمزارزی که نمایش داده شده می‌زنیم تا لیست رمزارزها به نمایش درآید. از لیست، توکن BUSD با شبکه BEP20 را پیدا می‌کنیم و روی آن می‌زنیم. نرخ تبدیل جفت ارز‌های انتخابی یعنی ۱TWT = 1.015BUSD به نمایش گذاشته می‌شود و مقدار تقریبیِ دلاری که دریافت خواهیم کرد (۵۰.۷۷BUSD) نیز محاسبه می‌گردد (شکل سمت چپ):

سوآپ ارز دیجیتال
سوآپ Swap

با زدن روی گزینه Swap به صفحه بعد (شکل سمت راست) می‌رویم. در این صفحه خلاصه‌ای از سوآپ را خواهیم دید. اگر کارمزد شبکه (Network Fee) و حداکثر لغزش (Max Slippage) برایمان جذاب بود روی دکمه تایید (Confirm) می‌زنیم تا این مبادله و سواپ انجام گردد. در صورت موفقیت، ۵۰TWT از توکن‌های TWT که داشتیم کسر و حدوداً ۵۰.۷۷BUSD به موجودی BUSD ولت اضافه خواهد شد (شکل سمت راست).

لغزش یا اِسلیپِج Slippage مقدار تغییرِ نرخ تبدیل است. اگر اسلیپج بیش از ۱% باشد معمولاً بهتر است در ساعاتی دیگر این سواپ را انجام دهیم مگر آنکه با توجه به شرایط بازار یا تصمیمی که گرفته‌اید، مایل باشید در هر حال سوآپ را تایید کنید.

به شکل کلی در قسمتِ سوآپِ تراست ولت هر دو رمزارز باید روی یک شبکۀ انتقال باشند تا سواپ شوند. یعنی اگر به طور مثال، قصد پرداخت توکن اتریوم ERC20 داریم، می‌توانیم آن را با توکن‌های ERC20 دیگر که در لیست سوآپ تراست ولت موجود است، جابجا کنیم.

از قابلیت‌های دیگر سواپ در تراست ولت امکان جابجایی بسیار محدود به شکل میان‌زنجیره‌ای (کِراس چِین Cross-Chain) است. کاربران می‌توانند توکن BNB روی بلاکچینِ بایننس بِیکِن چِین (با شبکه BEP2) را به توکن BNB روی بلاکچین بایننس اِسمارت چین BSC (با شبکه BEP20) و بالعکس، تبدیل کنند:

سوآپ ارز دیجیتال BNB
سوآپ Swap

سوآپ ارز دیجیتال در صرافی غیرمتمرکز

در حال حاضر به دلیل تحریم‌های بین المللی بسیاری از صرافی‌های شناخته شده خدمات خود را به کاربران ایرانی (و چند کشور دیگر) ارائه نمی دهند زیرا این صرافی‌ها برای ثبت نام نیاز به احراز هویت کاربران خود از طریق فرآیندهایی همچون KYC دارند. از این رو کاربران ایرانی مجبور هستند برای خرید یا فروش رمزارزهای خود از قابلیت سوآپ در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز استفاده نمایند.

البته اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز یا دِکس (Decentralized Exchange – DEX) نیز به دلیل تحریم‌ها و قوانین کشور تابعه، امکان سرویس دهی به کاربران ایرانی و چند کشور دیگر (در برخی موارد، کشور آمریکا!!!) را ندارند و کاربران برای اتصال به این وبسایت‌ها مجبور هستند همزمان با پذیرش ریسک‌ها و خطرهای مربوطه، از طریق ابزارها و اپ‌های شبکه خصوصی مجازی (Virtual Private Network – VPN) به وبسایت دکس‌ها مراجعه و سوآپ را انجام دهند.

در صرافی غیرمتمرکز نیز سواپ، شامل هزینه کارمزد می‌گردد که قبل از مبادله می‌توانید آن را مشاهده نمائید تا اگر کارمزد برای شما جذابیت لازم را داشت، رمزارز خود را با رمزارز دلخواه دیگر معاوضه نمائید.

تحقیق در مورد اینکه کارمزدهای سوآپ در ولت‌ها و در دکس‌ها به جیب چه کسانی می‌رود را به عهده شما عزیزان می‌گذارم. بعد از انجام تحقیق، می‌توانید مانند همه گام‌های دیگر، نتایج را در قسمت دیدگاه‌های پایین همین صفحه با من و سایرین به اشتراک بگذارید.

امیدوارم در گام‌های ۲۱گانه‌ای که با هم طی کردیم، توانسته باشم اندکی به دانش شما در بازار جذاب رمزارزها بیفزایم. اگر هم از فعالان این بازار بوده‌اید، امیدوارم نکاتی در گام‌های مختلف پیدا کرده باشید که برایتان مفید بوده باشد.

لطفاً اینجانب را از انتقادات، انتقادات، انتقادات و سپس، پیشنهاداتِ اصلاحی و نظرات فوق العاده ارزشمند خود باخبر سازید.مهدی بیک محمد لو

علاوه بر قسمت دیدگاه‌های پایین تمام گام‌ها و پست‌های این وب‌سایت، می‌توانید انتقادات، پیشنهادات و نظرات ارزشمند خود را از طریق ایمیل برایم ارسال بفرمائید:

ask@mahdibml.com

برای همگی شما عزیزان همراه، آرزوی موفقیت و پیروزی در زندگی و کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها دارم.
مهدی بیک‌محمد‌لو
آکادمی کریپتومنتور

مهدی بیک محمد لو - کریپتومنتور
مهدی بیک محمد لو – کریپتومنتور

 

۲ دیدگاه

  1. جناب آقای مهندس بیک محمد لو ، کل مطالب ۲۱ گام را مطالعه کردم و جامع بودن توضیحات و روان بودن نثر بکار برده شده و پیوستگی مطالب و ترتیب چینش مباحث و شفاف بودن تعاریف شما و مستند بودن تفاسیر و ارائه مرجع هر مورد مشخص یا حساس و معادل سازی و نگارش تلفظ انگلیسی کلمات تخصصی بسیار به خواننده کمک می کند که کل موضوع را در همین سایت متوجه شود و نیازی به جستجو در سایتهای دیگر برای درک مطلب نباشد . فراهم نمودن امکان تعامل در مورد پرسشهایی که در پایان هر گام مطرح نموده اید بسیار کمک بزرگی به رفع اشکالات خواننده و ایجاد انگیزه دانش جویی می کند و مفید می باشد . در یک کلام باید اذعان کنم که از خود اثری ماندگار و ارزشمند و بسیار سودمندی برای دوستداران این موضوع برجا گذاشته اید . آرزو دارم خداوند در همه مراحل زندگی و کارتان شما را موفق نماید . منوچهر فرهود

    1. استاد گرانقدر
      جناب آقای مهندس فرهود عزیز و بزرگوار
      از بذل توجه جنابعالی و کمک به اینجانب در رفع برخی نواقص نگارشی و معنایی در گام های مختلف بینهایت سپاسگزارم.
      خدا را شاکرم که مطالب این ۲۱گام مورد توجه استادی چون شما هم قرار گرفته است. امیدوارم بتوانم به پشتوانه شما و همه عزیزانی که به هر نحوی مشارکت می کنند، مطالب مذکور و سایر مطالب وبسایت را طوری غنی تر و به روز تر کنم که فعالان و سرمایه گذاران محترم با آگاهی هر چه بیشتر، علاوه بر دوری از ضررهای احتمالی، سودآوری مستمر داشته باشند.
      با تجدید سپاس و احترام
      مهدی بیک محمد لو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشتن نام، ایمیل یا وب سایت در قسمت پایین دیدگاه، اختیاری است.

دکمه بازگشت به بالا